Fagforbundet fornøyd med Stortingets krisepakke

Fagforbundets leder Mette Nord.

Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

– Fagforbundet er fornøyd med at Stortinget kom fram til en krisepakke i løpet av helgen som både sikrer næringslivet bedre muligheter for å unngå konkurs og samtidig som den har en vesentlig bedre sosial profil overfor arbeidstakere som rammes, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

16.03.2020 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 17.03.2020

Mandag formiddag presenterte et samlet Storting en krisepakke som skal demme opp for de verste konsekvensene av Koronaviruset. Forslaget som ble lagt fram var forbedret på en rekke områder for arbeidstakerne. Regjeringens forslag fredag innebar at en bare fikk full lønn i to dager før en gikk ned på det som er standard dagpengesats, 62,4 prosent. Det nye forslaget øker antall dager fra to til 20 dager. Det øker også nivået på ytelsen.

Full lønn i 20 dager

Folk som er permittert, sikres full lønn inntil 6G (grunnbeløpet i folketrygden finner du her) i minimum 20 dager fra permittering. Staten dekker dette fra dag 3 til 20.

Etter permitteringsperioden skal personer sikres en inntekt på minimum 80 prosent av dagpengegrunnlaget opp til 3G og 62,4 prosent av dagpengegrunnlaget mellom 3G og 6G etter. Inntektsgrensen for å ha rett til dagpenger reduseres til 0,75 G, skriver FriFagbevegelse

Tar hensyn til frilansere

I tiltakspakken ligger det også en ordning for frilansere og selvstendig næringsdrivende som sikrer dem 80 prosent av gjennomsnittsinntekten for de siste tre årene, begrenset oppad til 6G. De skal også sikres sykepenger fra dag fire og omsorgspenger fra dag fire, skriver NTB i en artikkel som Fagbladet gjengir.

– Stortinget viser styrken ved den norske modellen. Etter påtrykk fra blant annet oss i LO har partiene lyttet og samler seg for å få landet gjennom denne krisen. Det understreker det faktum at vi best finner de gode løsningene når vi spiller på lag, sier Mette Nord.

Mange står overfor store utfordringer

Hun legger til at tiltakene alene ikke løser utfordringene som Fagforbundets medlemmer i alle sektorer står overfor.

– Mange er i en svært vanskelig situasjon, mange er syke, enda flere er i karantene og det finnes knapt en eneste arbeidsplass som ikke er berørt. Vi i Fagforbundet vil gjøre vårt beste for å ivareta medlemmene på en best mulig måte, samtidig som vi skal bidra til at det norske samfunnet kommer best mulig gjennom denne krisa, sier  Mette Nord.