Tirsdag 08. desember 2020

Fagforbundet Sentralt

Kristine Dahlen
kristine.dahlen@fagforbundet.no

Dårlig arbeidsmiljø, konflikter og høyt sykefravær kan unngås på mange arbeidsplasser hvis ledere tar tak i problemer så tidlig som mulig. De fleste synes det er ubehagelig å gi direkte tilbakemeldinger og å snakke om personlige tema med sine ansatte. Derfor blir mange viktige samtaler utsatt for lenge, i håp om at problemene går over av seg selv. Det gjør de dessverre sjeldent.

Fagforbundet inviterer til digitalt kurs hvor du får praktiske verktøy som gjør deg god på å gjennomføre vanskelige samtaler.

Fagforbundet har spurt sine ledere om hva de ønsker seg av faglig påfyll. En klar tilbakemelding er; oppfølging av medarbeidere. Hvordan øke min lederkompetanse på oppfølging av ansatte, som forebygging av sykefravær og konflikthåndtering. De fleste ledere synes det er ubehagelig å gi direkte tilbakemeldinger og å snakke om personlige tema med sine ansatte. Derfor blir mange viktige samtaler utsatt for lenge, i håp om at problemene går over av seg selv. Det gjør de dessverre sjeldent.

Å ta den vanskelige samtalen kan være avgjørende for å lykkes med personaloppfølging.

Det inviteres til digitalt kurs hvor du får praktiske verktøy som gjør deg god på å gjennomføre vanskelige samtaler.

Hvem passer kurset for?

Deg som jobber med ledelse og HR. Kurset passer også for fagledere, veiledere og andre uten personalansvar, som i kraft av sin rolle har behov for å kunne ta den vanskelige samtalen.

Hva er formålet?
• Du får kunnskap og ferdigheter du trenger for å gjennomføre profesjonelle samtaler som skaper felles forståelse og øker sjansen for endring av atferd.
• Du får gode råd om hvordan man snakker sammen med særlig fokus på psykisk helse og fraværsårsak
• Du vil lære å planlegge, gjennomføre og følge opp samtaler på en måte som tåler å bli etterprøvd hvis en sak eskalerer og blir gjenstand for en juridisk vurdering.

Tor Åge Skagestad Eikerapen er psykolog og spesialist i organisasjonspsykologi. Han jobber til daglig med ledere og organisasjoner i endring. Han har spesialkompetanse på ledelse og arbeidsmiljø.