Koronaen setter kommunejobber i fare

Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet frykter permitteringer i kommunene i kjølvannet av koronakrisen. (Foto: Fagforbundet)

Koronaen er i ferd med å spre seg til kommunebudsjettene. 30 prosent av landets kommuner har vurdert å permittere ansatte under koronakrisa, skriver Klassekampen.

18.05.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.05.2020

På oppdrag fra Fagforbundet har Sentio gjennomført en undersøkelse i kommune-Norge. Ordførere og rådmenn i over 80 prosent av landets kommuner har besvart spørsmålet: «Har kommunen vurdert å permittere ansatte under koronakrisa?»

Hele 30 prosent svarer at det er vurdert, men ennå ikke gjennomført.

Les hele saken i Klassekampen (kun for abonnenter)

Permittering av ansatte er ikke vanlig kost i norske kommuner. Denne våren har det imidlertid blitt aktuelt.

Vil merke store kutt

I Oslo er byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i gang med å revidere kommunebudsjettet. På e-post svarer han Klassekampen at dagens situasjon gjør det «nesten umulig å budsjettere.»

Årsaken, sier Johansen, er at man rett og slett vet mye mindre enn normalt om hvor store kommunens inntekter og utgifter blir. Likevel: Permitteringer er ikke blitt vurdert i Oslo.

«For meg er det viktig å skape trygghet og forutsigbarhet for våre medarbeidere», skriver byrådslederen til Klassekampen.

– Dette vi har fryktet

Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, er ikke overrasket over tallene i undersøkelsen.

– Dette er det vi har fryktet, sier han til Klassekampen.

Kommunebudsjettene skal revideres i alle norske kommuner fram til sommeren.  Nestlederen i Fagforbundet frykter at situasjonen kan endre seg, og at det vil komme permitteringer.

Har blitt stoppet av politikerne

Ifølge Klassekampen har rådmenn i flere kommuner foreslått permitteringer i budsjettinnstillingen, men det har ikke gått igjennom i den politiske behandlingen.

– Flere kommuner har vært langt inne i slike prosesser, og vi kjenner til planer der det bare har manglet det siste politiske vedtaket før det ble en realitet, sier Odd Haldgeir Larsen.

Mener regjeringa svikter helsearbeiderne

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, har tidligere gått ut og sagt at hun frykter at regjeringa svikter helsearbeiderne i forslagene til krisetiltak.

– Vi frykter at heltene i helsevesenet, og i de andre samfunnskritiske yrkene, må ta regninga for koronakrisa. Mange av våre medlemmer rammes nå dobbelt opp. Først jobber de på spreng for å få oss gjennom denne krisa. Så risikerer de å måtte jobbe enda hardere, eller i verste fall miste jobben, fordi kommunene må kutte i budsjettene. Såkalt effektivisering og kutt i stillingen vil i høyeste grad ramme brukere og pasienter i offentlige velferdstjenester, sa Nord.

Stort økonomisk gap

Stortinget har gitt regjeringa en tilleggsbevilgning på 6,5 milliarder kroner. I kommuneproposisjonen legger regjeringa opp til at kommunene skal få 2 milliarder kroner i økte frie inntekter, men først neste år.

Kommunenes organisasjon, KS, har nylig lagt fram en oversikt der de viser at kommune-Norge har hatt 20 milliarder kroner i økte utgifter som følge av krisa. Tilbakemeldinger fra Fagforbundets medlemmer støtter framstillinga til KS.

Ber Stortinget gripe inn

– Nå setter vi vår lit til at Stortinget griper inn og sørger for at kommunene får dekket de ekstrautgiftene som de har fått i koronakrisa. Kommunene trenger den forutsigbarheten som det private næringslivet har fått, understreket Mette Nord.

Tall fra kommuneundersøkelsen

• 419 beslutningstakere fra 81 prosent av norske kommuner er spurt: «Har kommunen vurdert å permittere ansatte under koronakrisa?».
  • 30 prosent svarte: «Ja, det er vurdert, men foreløpig ingen permitterte. 69 prosent svarte: «Nei», og 1 prosent svarte: «Ja, kommunen har allerede permittert ansatte».
  • Undersøkelsen er gjort i perioden 29. april til 12. mai av Sentio for Fagforbundet.

Også KS er bekymret og har bedt kommunalminister Nikolai Astrup (H) å garantere at regjeringen vil sikre kommunenes økonomi, skriver Klassekampen.