- Regjeringen må komme med en konkret løsning for deltidsbrannfolk

Stein Guldbrandsen er medlem av arbeidsutvalget (AU) i Fagforbundet

Stein Guldbrandsen er medlem av arbeidsutvalget (AU) i Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg)

- Det holder ikke å gi garantier gjennom avisoppslag. Regjeringen må presentere en løsning som sikrer at brannfolk som har blitt permitterte fra hovedjobben sin ikke taper penger når de tar på seg deltidsvakter i brann- og redning, mener Fagforbundet.

28.04.2020 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 28.04.2020

Etter bølgen av permitteringer på grunn av utbruddet av koronaviruset har mange deltidsbrannfolk som er permittert fra hovedjobben sin opplevd usikkerhet om hva som skjer med utbetalingen fra NAV når de går i vaktordning eller rykker ut på oppdrag. I utgangspunktet skal alt arbeid man utfører mens man er permittert føres opp på meldekortet og gi gradering av garantilønn for permitterte og dagpenger, noe som har ført til at brannfolk får redusert utbetaling når de er på vakt.

Har gitt løse løfter

Saken er blitt slått opp i flere riksmedier, og senior kommunikasjonsrådgiver i Justis- og beredskapsdepartementet Andreas Bjørklund uttalte i VG 21. april at regjeringen oppfordrer kommunene som en midlertidig ordning å betale de det gjelder ekstra lønn tilsvarende det de blir trukket av NAV. «Kommunene vil få kompensasjon for merutgiften til dette», sier Bjørklund ifølge VG.

For dårlig sier Fagforbundet

Fagforbundet mener det nå er på høy tid at regjeringen faktisk presenterer hvordan denne ordningen skal fungere:

- Det holder ikke å gi garantier gjennom avisoppslag. Det er viktig at regjeringen nå offisielt presenterer en løsning som sikrer at brannfolk som har blitt permitterte fra hovedjobben sin ikke taper penger når de tar på seg deltidsvakter i brann- og redning, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.

Krever enkel og oversiktlig løsning

Videre mener han det er viktig å sørge for at ordningen er enkel å forholde seg til for kommunene:

- Vi frykter den ordningen som ble skissert i VG vil være byråkratisk for kommunene å forholde seg til

Fagforbundet har jobbet med saken om reduksjon av dagpenger for deltidsbrannfolk siden onsdag 25. mars. Forbundet har har tatt opp saken i LO som har jobbet politisk mot regjeringen. Fagforbundet og LO har gjentatte ganger purret på saken. Den 1. april uttalte Monica Mæland på den daglige pressekonferansen at hun var kjent med problemstillingen og at de jobbet med å finne en løsning.