«Trygg salong» når frisør og velvære åpner

Forhandlingene om frisørenes tariffavtale er i gang.

Forhandlingene om frisørenes tariffavtale er i gang. (Foto: MostPhotos)

Helse og sikkerhet har første prioritet når frisør og hudpleie gradvis og forsiktig åpner mandag 27. april. - Vi har hatt et tett samarbeid med bransjeorganisasjonen i NHO om denne guiden som skal gjelde i salongene, forteller Vivian Jacobsen, leder for Frisørenes fagforening i Fagforbundet.

23.04.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 27.04.2020

Pressemelding med oversikt over særlige tiltak som skal sikre trygg salong ble sendt ut onsdag 22. april. Arbeidet som partene har gjort bygger på smittevernrådene fra Folkehelseinstituttet.

I arbeidet med å utvikle en egen guide for smittevern har Fagforbundet Frisørenes fagforening sammen med Norske Frisør- og Velværebedrifter (NFVB) fokusert på tre prinsipper.

- Vi vil bygge kunnskap om smittevern hos de ansatte, beskytte ansatte og kunder mot mulig eksponering av smitte, samt å følge samfunnets generelle smittevernregler, forteller Jacobsen.