Trøst og kos er lov

OSS nr 9/2009

SFO ved Grønnåsen skole i Bodø har hatt flere barn på plass siden skolen ble stengt. Linda Baalmann er barne- og ungdomsarbeider og plasstillitsvalgt, og hun forteller at det har gått veldig fint. – Vært greit når vi har hatt et passe antall med barn. Vi har holdt oss til retningslinjene, men vi ser jo at barna har vanskelig for å holde seg unna hverandre i leken.

22.04.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 07.05.2020

Det som har vært mest utfordrende for Baalmann er når barna kommer for å få en klem, men stopper opp. – Barna begrenser seg selv og du ser at de blir skuffa fordi de vet at vi ikke kan klemme hverandre. Derfor var det godt å lese i veilederen at trøst og kos er lov, og at det sto såpass tydelig, sier Baalmann.

Mange avklaringer gjenstår

Veilederen for smittevern i skole og SFO kom mandag 20. april og en uke etter er det dags for å ta imot alle elevene igjen. – Mye er skrevet i detalj, men mange avklaringer gjenstår. Det står hvor mange meter som skal være mellom hver person, men ingen detaljer rundt ulike situasjoner vi havner i. Og det må vi voksne snakke grundig gjennom, diskutere og bli enig om hvordan vi skal forholde oss til, sier Baalmann.

Hun har gitt tydelig beskjed til ledelsen om at alle tillitsvalgte må delta i planlegging fram mot åpning. Ivaretakelsen av de ansatte er viktig, og hun er bekymret for det kollegiale. – Det kan være en risiko hvis voksne er i lag med andre voksne også, og da må vi være tydelig på hva rutinene er fra starten av. Være klar over konsekvensene og fortsatt inkludere alle sammen i arbeidet framover. Vi må fortsatt bruke digitale verktøy til å ha møteplasser for ansatte, vi kan ikke legge det bort med det første, sier Baalmann.

Kjempegod læring for barna

– Barna er så flinke! De holder avstand og vasker hendene ofte. Hvis man skal se noe positivt ut av situasjonen så må det være at det er kjempegod læring for barna. De lærer om god hygiene, hvordan et samfunn fungerer og hvordan det fungerer i en krisesituasjon, sier Baalmann. Det er nok med utfordringer forteller hun, men noe positivt er det likevel.