Gjenåpning av frisørsalonger: Mange ubesvarte spørsmål fra frisørene

Forhandlingene om frisørenes tariffavtale er i gang.

Forhandlingene om frisørenes tariffavtale er i gang. (Foto: MostPhotos)

På en pressekonferanse tirsdag ettermiddag la regjeringa fram syv endringer i koronaberedskapen. En av dem gir muligheter for åpne frisørsalonger. - Frisørenes fagforening har egentlig flere spørsmål enn svar etter pressekonferansen, sier Vivian Jacobsen, leder av Fagforbundet Frisørenes fagforening. Her er deres innspill til "koronaregler" i salongen.

07.04.2020 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 07.04.2020

Virksomheter med en-til-en-kontakt, som frisører, hudpleie og massasje kan seinest gjenåpne den 27. april.  Det skal før den tid lages en bransjestandard for smittevern, og frisører og hudpleiere, kan gjenåpne om de oppfyller krav om smitteverntiltak og den nye bransjestandarden.

- Vi er spent på hva som kommer av konkrete tiltak, og om noen av de innspilla de sendte NHO blir tatt til følge. Det er bra det kommer en bransjeforskrift, vi ba selv om at bransjen og helsemyndighetene måtte utarbeide en veileder før oppstart, sier Jacobsen.

Ikke lett å holde avstand

Frisørenes fagforening ga i sitt innspill uttrykk for at de ønsker å komme i gang før pandemien er over, men de tok store forbehold om at frisørene har tett kontakt med kundene og at arbeidsplassene er tett på hverandre. I salongene er det ofte færre vasker enn arbeidsplasser, venteplassene er tette og flere kan stå tett på hverandre når de betaler og kjøper produkter.

- Vi er veldig bevisst på at både de ansatte og kundene må beskyttes. Hva gjør vi om vi smitter en kunde, og hva gjør vi om en kunde vi har hatt ringer og sier at han er smitta, undrer Vivian, alle kan jo ha smitte og avstand på to meter er jo ikke mulig hos oss.

- Det er jo derfor det blant annet er viktig med begrensninger på hvor mange som kan være på jobb samtidig, og hva slags begrensninger man skal ha mellom kollegaene, understreker hun.

Frisørenes innspill om kontrollert oppstart:

• Det må være kontroll på hvor mange som kan være i samme lokale på samme tid, ut fra helsemyndighetene krav til avstand og ansamlinger av folk.
  • Det må tapes markører om avstand rundt resepsjon og venteplasser.
  • Salonger med kun drop-inn, må ha (innføre) kølappsystem eller bestilling, utenfor lokalene.
  • Vi ser for oss at det kan tapes/markeres avstand rundt arbeidsplassene og vaskene. Aldri flere kunder enn antall vasker i lokalet (det vil medføre uforutsett venting og det mistes oversikt over antall kunder i lokalene på samme tid)!
  • Kun en kunde av gangen per frisør. Store behandlinger må gjennomføres fra start til slutt av en frisør, andre kunder i virketid må unngås.
  • Hansker brukes (og munnbind om dette er anbefalt). Renhold mellom hver kunde av verktøy og arbeidsplasser.
  • En (eller flere) av de ansatte må til enhver tid ha i oppgave at det ikke kommer flere inn i lokalene enn krav fra myndighetene og at renhold og avstand ivaretas
  • Fungerende verneombud (annen fungerende avtale) er vesentlig og avgjørende i disse tider.

Hvem skal tilbake i jobb?

- I utgangspunktet er det flott at folk kommer i jobb, men hvem skal komme tilbake først, det er også et spørsmål, sier Vivian Jacobsen.

Hun ser dilemmaer hele veien; skal de med lengst ansiennitet være først, kan alle ansatte dele og være 50 prosent permittert på omgang? Hva med lærlingene, de har jo forrang og da må de følges opp.

- Mange spørsmål må vi ha svar på, det er helt sikkert, sukker en travel fagforeningsleder.

Vivian Jacobsen håper at kommunelegen skal godkjenne om hygienekrav er ivaretatt før gjenåpning. Det er først da hun tror kundene og de ansatte vil føle seg helt trygg.

- Vi gleder oss til å komme igang igjen under kontrollerte former og når vi er trygge på at smittervern for frisørene og kundene er ivaretatt. Det blir spennende å se om salongene blir nedrent av kunder, eller om de er redde for å komme tilbake såpass raskt, avslutter Vivian Jacobsen.