Vil at skoler og barnehager skal være åpen i påska

Barn er nysgjerrige og ser verden med nye øyne!

Barn er nysgjerrige og ser verden med nye øyne! (Foto: Barnehagedagen / Jan Lillehamre)

Leder av yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal, mener det er riktig av regjeringen å be skoler og barnehager holde åpent i påska. – Vi ser positivt på dette slik at barn blir ivaretatt på best mulig måte i denne krisesituasjonen. Barn som har foreldre i samfunnskritiske yrker må sikres et godt og trygt tilbud. Det får dem av de ansatte i barnehagene og skolene våre.

02.04.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 21.04.2020

Regjeringen skriver på sine nettsider de sammen med partene i arbeidslivet vil sikre at barna til ansatte i kritiske samfunnsfunksjoner og sårbare barn får tilbud i hele påsken. Nå oppfordres barnehager og skoler til å holde åpent, også i helligdagene hvis det er behov.

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby sier det blir en annerledes påske, og for mange en tøffere tid. – Foreldre som jobber i kritiske samfunnsfunksjoner mens andre tar fri, skal være trygge på at barna deres tas vare på. Andre barn som har det vanskelig skal også vite at de kan få støtte utenfor hjemmet. Derfor oppfordrer vi barnehager og skoler til å holde åpent i påsken der det er behov.

Sundal understreker at det også må tas hensyn til de ansatte i barnehagene og skolene som nå gjør en viktig oppgave for samfunnet.

– Det er viktig at ansatte føler seg trygg når de går på jobb. De må være ivaretatt for at de best skal kunne ivareta barn og foreldre. Det må være et tett samarbeid mellom ledelsen og tillitsvalgte i planlegging og gjennomføring av arbeidet som skal gjøres ute på den enkelte arbeidsplassen.

Prioriterer to barnegrupper

Regjeringen skriver at tilbudet skal i hovedsak gjelde for to grupper barn:

- Barn av ansatte i kritiske samfunnsfunksjoner som må jobbe og ikke har andre muligheter for barnepass (se mer om denne gruppen her).

- Barn i sårbare og utsatte situasjoner. Det kan for eksempel være barn som har det vanskelig på grunn av sykdom, særskilte behov eller opplever en vanskelig livs- og hjemmesituasjon. Barnehage- og skoleeiere bør innhente kunnskap fra den enkelte barnehage og skole i vurderingen av behov.

Tilbudet bør rette seg særlig mot småbarn i barnehagen og småskolen, men kan også gjelde eldre barn og unge som trenger tilbud i påsken.

Det vil bli gitt råd om innretning av tilbudet og momenter som bør hensyntas ved etablering av tilbudet i forbindelse med koranasituasjonen påsken 2020.

Les felleserklæringen fra departementene, KS, PBL (Private Barnehagers Landsforbund), Utdanningsforbundet, Fagforbundet, Delta, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Norsk Lektorlag og Fellesorganisasjonen.