Tillitsvalgte er tatt inn i ledergruppa for å håndtere koronakrisa

Sigmund Eidem, foretakstillitsvalgt, Helse Midt-Norge.

Sigmund Eidem, foretakstillitsvalgt, Helse Midt-Norge. (Foto: Maria Wattne)

På St. Olavs hospital i Trondheim har nå tillitsvalgte gått inn i ledergruppen. – Ledelsen har forstått viktigheten og nytten av samarbeidet med de tillitsvalgte. Jobben vi alle har i å ta vare på pasientene som kommer inn, samtidig som vi trygger de ansatte har blitt forenklet, forteller Sigmund Eidem som er foretakstillitvalgt for Fagforbundet.

20.03.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 08.04.2021

Det var under debatten på NRK på onsdag at sykehusdirektør Grethe Aasved fortalte at hun hadde utvidet ledergruppen sin ved å ta inn alle foretakstillitsvalgte og hovedverneombud. Til NRK fortalte hun at det var om mulig den viktigste endringen de har gjort for å møte situasjonen rundt koronaviruset.

– De tillitsvalgte sitter nå side om side med toppledelsen. De går også inn og hjelper kommunikasjonsavdelingen slik at de ansatte får den relevante og nødvendige informasjonen de trenger.

Mener at andre sykehus har noe å lære

Birgit Dannenberg / Fagforbundet

– Vi får informasjon og oppdateringer kontinuerlig og vi kan stille spørsmål på forhånd. Denne direkte kontakten gjør at vi kan finne gode løsninger underveis. Eidem forteller også at tillitsvalgte har blitt inkludert i ledelsen på de enkelte avdelingene.

Nestleder i Fagforbundet, Sissel Skoghaug mener de andre sykehusene har noe å lære. – Det er avgjørende i en slik situasjon å ha et godt samarbeid for å løse oppgavene på en måte som ikke setter menneskers liv og helse i fare.

Skoghaug er himla stolt over den jobben de tillitsvalgte gjør og hvor dyktige de på å finne gode løsninger. – Godt partssamarbeid har vi lang tradisjon for i Norge, og mer enn noen gang ser vi hvor nødvendig det er at partene sammen finner løsninger. Det er sammen vi får til de beste resultatene.

Eidem har selv hjemmekontor i disse dager og deltar på de fleste møtene via Skype. – Det har gått fint å holde oversikt hjemmefra, prosessene har fungert godt og vi føler oss ivaretatt. Når dette er over så har vi nok lært en del om hvordan vi jobber sammen og ikke bare hvilke muligheter teknologien gir oss.