Posten vil gjerne stille opp under koronakrisen

Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans, er klar for at postansatte kan overta nye oppgaver under koronakrisen. (Foto: Birgit Dannenberg)

Fagforbundet Post og finans, som organiserer de postansatte, er positiv til at Posten kan ta på seg nye oppgaver i forbindelse med koronautbruddet. – Alle må bidra i den krisen vi nå har. Vi er stolte av alle våre medlemmer som nå stiller opp i en vanskelig situasjon, uttaler Gerd Øiahals, leder av Fagforbundet Post og finans.

18.03.2020 av Øystein Moen
Sist oppdatert: 20.03.2020

Posten dekker alle husstander i Norge og kan f.eks. bidra til at folk får levert nødvendige medisiner og mat på døren. Det er viktig å avgrense nye arbeidsoppgaver til områder som ligger innenfor kompetansen til de ansatte i Posten, og ikke går inn på andre yrkesgruppers ansvarsområder.

Gode tiltak for postansatte

- Vi er fornøyd med de tiltakene Posten har innført for å beskytte de postansatte mot smitte ved å sørge for minst mulig fysisk kontakt mellom postansatte og kunder. Dette er, sammen med økte hygienetiltak, en forutsetning for at postansatte skal ta på seg nye oppgaver. Dette bidrar også til at færre postansatte blir syke eller havner i karantene, uttaler Gerd Øiahals.

Fagforbundet Post og finans har en løpende dialog med ledelsen i Posten om hvordan dette skal håndteres og hvordan HMS ivaretas i denne situasjonen.

Organisasjonen fungerer - ta kontakt!

- Er våre medlemmer i tvil om hvordan de skal forholde seg, ta kontakt med de lokale tillitsvalgte. Alle ledd i organisasjonen fungerer som normalt, selv om mange av oss sitter på hjemmekontor, avslutter Øiahals.