Derfor streiker vi i sykehusene

Streikende i Kristiansand

Streikende i Kristiansand (Foto: Fagforbundet)

Pensjon fra første krone er et ufravikelig krav fra LO Stat og Fagforbundet. Nå har de sykehusansatte vært i streik siden 29. mai. Her kan du lese hvorfor.

18.06.2019 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 21.06.2019

Kravet er at ansatte med mindre enn 20 prosent stilling skal få pensjonsoppsparing fra første krone, slik man fikk til for kommuneansatte i 2013. Dette er et ufravikelig krav. 75 prosent av dem det gjelder er kvinner, over halvparten er under 35 år. Derfor handler dette om både likestilling og likebehandling.

Streiken omfatter 516 LO-medlemmer, hvorav 469 er fra Fagforbundet. De øvrige er fra FO, Creo og EL og IT. I tillegg YS har tatt ut tilsammen 296 medlemmer i streik fra Delta og Parat. Tilsammen er nå 812 medlemmer i de aktuelle forbundene i streik.

Kan tape opptil 390 000

Ansatte i stillinger under 20 prosent utgjør om lag 1,1 prosent av den totale lønnen til ansatte i sykehusene. Per 1. november 2018 hadde om lag 10 000 arbeidstakere under 20 prosent stilling. Fagforbundet har regnet ut at det samlede pensjonstapet for en ansatt i oppunder 20 prosent stilling kan bli opptil 390 000 kroner.

Får ikke uførepensjon

Mange kunne egentlig vært innmeldt i pensjonsordningen fordi de har flere lave stillinger i ulike virksomheter i sykehussektoren. Det gjelder tilkallingsvikarer eller for eksempel kvinner i små deltidsstillinger som i dag ikke får tjenestepensjon. I tillegg går mange glipp av uførepensjon og etterlattepensjon.

Diskriminerende

Kravet om pensjon fra første krone og første arbeidede time er ikke nytt. Dette er gjeldende avtale i kommunesektoren og har vært det i flere år. Fram til 2013 måtte man i hele offentlig sektor jobbe minst 14 timer i uka (37,33 prosent) for å bli innmeldt i tjenestepensjonsordningen.

I 2013 slo arbeidsretten fast at ordningen var diskriminerende. Da det skjedde trakk arbeidsgiverne i kommunesektoren den eneste logiske konklusjonen, de fjernet hele bestemmelsen.

Ni av ti støtter streiken

En meningsmåling Sentio har gjort for Fagforbundet viser at 91 prosent av de som ble spurt er enige i kravet om at deltidsansatte skal få pensjon. Bare fem prosent var uenige.

Her streiker Fagforbundet:

Oslo universitetssykehus, St. Olavs hospital, Helse Bergen, Sørlandet sykehus Arendal, Vetre Viken HF, Sykehuset Vestfold HF, Ahus HF, Sykehuset Østfold og Universitetssykehuset Nord-Norge.

Streiken rammer blant annet timeoppfølging, dokumentasjonsarbeid, vedlikehold av medisin-teknisk utstyr, renhold, pasient- og varetransport.