Fagforbundet.no

Logg inn
A A A Presse Om Fagforbundet

Moduler

Fagforbundet støtter kravet om at Sør-Korea må sette fengslede fagforeningsledere fri

freehan

Fagforbundet har sendt brev til Sør-Koreas president og støtter den internasjonale kampanjen for å få fengslede fagforeningsledere fri. Brevet er også sendt til Sør-Koreas ambassade i Oslo.

Fagforbundet hjelper deg Bli medlem i Fagforbundet!

Lederen for fagforeningen Korean Confederation of Trade Unuions (KTCU), Han Sang-gyun har sittet i fengsel i snart to år. Tidligere generalsekretær i KTCU, Lee Young-joo ble arrestert på sykehuset hvor hun ble innlagt etter en ti dager lang sultestreik. Det er fagforbundet Building and Wood Workers' International som har tatt initiativ til kampanjen for å få frigitt de tidligere KTCU-lederne og andre fagforeningsfolk som sitter fengslet.

Går for gull i fagforeningsrettigheter

Arrangørene håper at når hele verdens øyne er rettet mot Sør-Korea i forbindelse med OL skal kampanjen: Go for Gold in Trade Union Rights legge så stort press på president Moon at han vil løslate de fengslede fagforeningsfolkene.

Send brev til president Moon du også!

Fagforbundet oppfordrer alle til å støtte kampanjen ved å sende brev til Sør-Koreas president Moon Jae-in. Del den også på sosiale medier med emneknaggen #FreeHanSangGyun

Ferdig brevmal ligger på kampanjesiden

– Herr president, vi vet at du har uttrykt et sterkt engasjement for menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Vi ber derfor om at du gjør de nødvendige tiltak og bruker din personlige autoritet til å umiddelbart benåde Han og trekke tilbake siktelsen mot Lee, og slik demonstere at din regjering respekter FNs menneskerettighetserklæring og internasjonale arbeidsstandarder, skriver Fagforbundets leder Mette Nord.

Benådet ikke ett eneste fagforeningsmedlem

Forrige måned benådet president Moon 6.444, men ikke et eneste fagforeningsmedlem. Han Sang-gyun ble fengslet 10. desember 2015, på den international menneskerettighetsdagen, for  organiseringen av massedemonstrasjoner mot arbeidslivsreformer som ville ha kuttet folks lønninger og gitt dem dårligere arbeidsvilkår. Disse demonstrasjonene spilte en nøkkelrolle i å felle den høyrekonservative Park Geun-hye-regjeringen. Den tidligere presidenten Park Geun-hue har sittet i varetekt siden 31. mars i fjor, siktet for grov korrupsjon.

President Moon har lyttet til folket og økte minstelønna

President Moon Jae-in har tydeligvis lyttet til folket som ga ham regjertingsmakt: Han har lovet å begrense bruken av uregelmessig arbeid og øke mistelønna med 16 prosent. Moon Jae-in er den tidligere  menneskerettighets- og arbeidsrettsadvokaten som mens han vokste opp protesterte mot autoritære militære regjeringer støttet av USA.