Fagforbundet kaprer stadig flere med høyere utdanning

Helst skulle jeg reist og vært innom alle regionene fra Finnmark til Agder. Nå er alternativet at vi møtes på Teams, forteller Martin Raaen Eidissen som er prosjektleder for LO for alle i Fagforbundet. (Foto: Randi Tevik)

I januar 2020 startet LO sammen med elleve forbund verve- og organisasjonskampanjen «LO for alle». Målet er å verve og beholde flere med høyere utdanning. Og til tross for koronapandemien er arbeidet godt i gang.

02.12.2020 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 27.09.2021

For Fagforbundets del er målet å verve flere sykepleiere, barnehagelærere, HR- og personalansatte og ingeniører, arkitekter og samfunnsplanleggere.

– Så langt har vi hatt en økning innenfor alle yrkesgruppene, men vi ser en voldsom økning blant barnehagelærere, forteller Martin Eidissen som er prosjektleder for LO for alle hos Fagforbundet.

Totalt sett har denne yrkesgruppen økt med hele 17 prosent.

LO svekkes

Bare hvert femte LO-medlem har utdanning tilsvarende to år eller mer fra universitet eller høyskole. Det er et problem i et land hvor stadig flere tar høyere utdanning.
Dersom man ikke lykkes med å nå ut til flere med høyere utdanning, vil det være vanskelig å opprettholde LOs posisjon i norsk arbeidsliv. Alternativet er et svekket LO, har førstesekretær i LO Julie Lødrup uttalt til FriFagbevegelse.

Stoppes av korona

Helst skulle Martin reist rundt til alle forbundsregionene, men det har koronasituasjonen satt en effektiv stopper for.

– Det er helt klart at prosjektet nok har lidd under koronapandemien. Helst skulle jeg reist og vært innom alle regionene fra Finnmark til Agder. Nå er alternativet at vi møtes på Teams, forteller han.

Samtidig er han svært glad for at ikke forbundet har mista medlemmer under pandemien.

– Vi går jo i pluss hos alle yrkesgruppene vi satser på, selv om ikke alle øker like mye. I starten av mars var vi redde for at vi kom til å få mange utmeldinger, men det har heldigvis ikke skjedd. Og det faktum at vi har klart å verve så mange barnehagelærere viser at dette faktisk går an, også under en pandemi.

Roser de plasstillitsvalgte

Selv om det er vanskelig å peke på hvilke tiltak som har fungert, berømmer han de plasstillitsvalgte for jobben de har gjort de siste månedene.

– Plasstillitsvalgte må berømmes for den jobben de har gjort. Uten dem hadde vi mista medlemmer. Men de har altså klart å komme i kontakt med folk, motivert og funnet løsninger som har fungert. Vi har ikke mista folk, så de plasstillitsvalgte har gjort en utrolig viktig jobb, avslutter Eidissen, som håper på fortsatt økning i medlemsmassen neste år og muligheter for mer reising.