Fagforbundet Ung verver rekordmange studenter

Glad og stolt: Nestleder i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

Glad og stolt: Nestleder i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira. (Foto: Martine Grymyr)

– Jeg tror hele organisasjonen har noe å lære av hvordan ungdommen har jobbet med dette, sier studentansvarlig og nestleder i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

18.09.2020 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 08.04.2021

– Koronapandemien tvang oss til å tenke nytt, og det bød på en gyllen mulighet til å gjøre en etterlengtet vervekampanje for studenter, sier Oliveira, som selv er student denne høsten.

Studentene er en gruppe som vanligvis verves på studiestedene, men smittevern kommer i første rekke, og nye medlemmer må nå rekrutteres digitalt. Resultatet ble en digital vervekampanje, med hjelp fra kommunikasjonsbyrået Spoon.

Improteater og podcast

Studentene ble oppfordret til å sende inn sine beste, verste og morsomste jobbhistorier til Fagforbundet Ungs virtuelle skrifteboks, og allerede i løpet av den første dagen hadde det kommet inn over 150 fortellinger fra arbeidslivet.

Deretter ble alle historiene gjennomgått, og de aller beste ble gitt videre til en gruppe impro-skuespillere, som spilte ut historiene live på Facebook.

I tillegg til improteateret, skal Fagforbundet Ung lansere sin helt egen podcast for studenter, i oktober. Det skal i første omgang lages fem episoder, og tema blir arbeidsrett, studentøkonomi, framtidas arbeidsliv, psykisk helse, og hva det vil si å være fagorganisert.

– Vi favner bredt, men dette er viktige temaer som er aktuelle for studenter, forklarer Oliveira.

Rekordstor økning studentmedlemmer

Alt tyder på at kampanjen, i tillegg til alt målretta arbeid som Fagforbundet Ung har gjort rundt studentene, har gitt gode resultater, og en ekstrem oppsving i antallet studenter det siste halve året.

I 2018 hadde Fagforbundet 5800 studentmedlemmer, mot dagens 6800. Siden januar i år har antallet studenter i forbundet økt med 436. Det betyr at Fagforbundet har flest studentmedlemmer av alle forbundene i LO, og det med god margin.

Har noe å lære av ungdommen

For Fagforbundet Ung ble det lønnsomt å tenke nytt rundt rekruttering, og det er viktig at forbundet jobber mer på denne måten i framtida, mener Oliveira.

– Nå er det naturlig at vi ser på de andre målgruppene våre. Å bruke denne typen kampanjer ufarliggjør fagforeninger for unge folk, og det er absolutt aktuelt å ha lignende kampanjer for lærlinger og elever i 2021, sier Oliveira, og fortsetter:

– Jeg tror alle i denne organisasjonen har litt å lære av hvordan vi har jobba med denne kampanjen. Fagforbundet som arbeidstakerorganisasjon har godt av å tenke utenfor boksen. Vi må tenke nytt og innovativt, det er spesielt viktig når vi skal rekruttere for framtida.

Martine Grymyr

Fagforbundet