Fagforbundets Anne Kristin Førde (Ap) blir ordfører i Bremanger

HISTORISK: Anne Kristin Førde (Ap) blir Bremagers første kvinnelige ordfører. Torsdag kveld ble Arbeiderpartiet og Senterpartiet enige om en sanmarbeidsavtale for de neste fire åra, hvor Ap fikk ordføreren og Sp får varaordførervervet. (Foto: Tormod Ytrehus)

– Det er en stor ære å få tillit, og jeg går inn i det med skrekkblandet fryd, sier Anne Kristin Førde. En samarbeidsavtale mellom Sp og Ap gjør Førde historisk. Hun blir den første kvinnelige ordføreren i Bremanger.

16.09.2019 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 26.05.2023

– Men jeg håper jo at jeg har blitt valgt fordi de tror jeg kan gjøre en god jobb, sier Førde.

Det rødgrønne samarbeidet mellom Ap og Sp i kommunestyret gir et solid flertall på 13 mot 10, og et godt grunnlag for å styre kommunen de neste fire åra.

Glad og trist

Førde gleder seg. Det eneste hun synes er litt trist er at hun ikke lenger kan være tillitsvalgt i Fagforbundet.

– Jeg skulle gjerne gjort begge deler, men det går jo ikke, sier Førde.

Fra fagforeningsarbeidet tar hun med seg solid organisasjonerfaring. Først fra Kommuneforbundet, så som tillitsvalgt så lenge Fagforbundet har eksistert. Førde har erfaring både som hovedtillitsvalgt i Bremanger, og som leder av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Sogn og Fjordane.

Sier nei til privatisering

De siste fem årene har hun vært 100 prosent frikjøpt og brukt halvparten av tiden på å jobbe med et prosjekt som har sett på privatisering og konkurranseutsetting i kommunal sektor. Hun kjenner området godt, og har jobba spesielt med oppfølging av fagforeninger som står overfor privatisering i det offentlige.

– Det blir ikke lagt opp til privatisering av offentlige tjenester med meg som ordfører. Her i Bremanger har vi nesten ikke private tjenester. Det eneste er på de helsetjenestene hvor vi ikke har nok egen kompetanse, forteller Førde.

Ønsker ikke mer sentralisering

– Vi er en utkantkommune som sliter med nedgang i folketallet. Jeg håper vi skal klare å stå imot ytterligere sentralisering, og være attraktive slik at folk vil bo og jobbe her, avslutter Førde, som må løpe i et møte. Og deretter bærer det rett til NRK for å intervjues.

Fagforbundet gratulerer med vervet og ønsker lykke til!