11 dager til med medlemssnakk

Valgkampturneen i Nordland har nådd Risøyhavn bru.

Valgkampturneen i Nordland har nådd Risøyhavn bru. (Foto: Åge Bergquist)

Fagforbundets valgkamp rulla i gang med full styrke denne uka. Bobiler, arbeidsplassbesøk, ringeprosjekter og sosiale medier skal treffe flest mulig av våre medlemmer og få dem til å gå å stemme i løpet av de neste 11 dagene.

29.08.2019 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 26.05.2023

- Fagforbundets medlemmer stemmer og de stemmer rødgrønt, sier Fagforbundets valgkampgeneral Gunn Karin Gjul.

– Ifølge undersøkelser stemte rundt 80 prosent av medlemmene våre ved forrige valg. Før dette valget har vi sett at medlemmene er litt mer usikre på både om de skal stemme og hvem de skal stemme på.

- Samtidig sier de at de legger vekt på hva Fagforbundet mener i politiske saker. Derfor handler hele valgkampen vår om å møte og snakke med medlemmene, sier avdelingslederen for politikk og samfunn i Fagforbundet.

Landet rundt

30 folierte fagforbundsbiler kjører rundt i hele landet.

– Bobilene er både transport og isbryter, sier valgkamprådgiver i Fagforbundet, Andreas Olsen.
– Folk kommer bort for å prate når de ser fagforbundsbilene komme. Mitt inntrykk er at bobilene gjør det lettere å prate med folk, og det er målet vårt, smiler Olsen.

Ring, ring, ring

Mellom 30 og 40 foreninger ringer medlemmene sine denne valgkampen.
– Det er faktisk kjempegøy å ringe, sier Anne Hilleren, en entusiatisk vestlending som ringer medlemmene i Fagforbundet pleie og omsorg i Oslo.
– Det er en veldig fin måte å komme i kontakt med medlemmene på. Mange blir overraska over å få telefon, og de blir ofte blide, føler seg ivaretatt og kan spørre om ting de lurer på, mener Anne.

Anne har 250 samtaler bak seg og mener det er en veldig effektiv måte å nå medlemmene på. – Siden vi har et manus blir det gode samtaler og veldig lite skummelt. Dette er bare gøy, og noe vi burde gjøre også etter valget. Jeg opplever det som veldig nyttig, utbryter Anne.
- Det er mange dager igjen, så her er det bare å kjøre på, avslutter Anne.

Skolemat, privatisering og deltidskrise

Fagforbundet har satt dagsorden i årets