Fagforbundet vil ha ei ny regjering

(Foto: Mette K. haugen)

Mye står på spill ved stortingsvalget 13. september. De siste åtte årene har høyreregjeringa økt forskjellene i samfunnet og svekket det sosiale sikkerhetsnettet. Offentlige selskaper og eiendommer har blitt solgt ut. Dette er feil utvikling for Norge.

19.03.2021 av Uttalelse fra Fagforbundets landsstyre, 18. mars 2021
Sist oppdatert: 26.05.2023

Fagforbundet vil ha en ny regjering som styrker velferdsstaten, skaper hele faste stillinger og setter vanlige folk først. Vi vil ha en Ap-ledet, rødgrønn regjering, bestående av Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet.

Høyreregjeringas har svekket fellesskapet i samfunnet. Regjeringa har gitt store skattekutt til de aller rikeste, samtidig som de har fjernet eller svekket velferdsordninger som kommer vanlige folk til gode. De rikeste har blitt rikere, mens folk flest sitter igjen med mindre. Høyrepartiene har dessuten gjennomført usosiale kutt, blant annet i arbeidsavklaringspenger, barnetillegg for uføre, sliterordningen, tannregulering for barn og brillestøtte til barn. Samtidig er barnehageprisen økt og pendlerfradraget redusert. Forskjellene øker. Derfor vil Fagforbundet kjempe for at Norge får ei ny regjering.

Forskjellene øker

Forskjellene i Norge øker også som følge av at høyrepartiene har nedprioritert kommunene, fordi det er kommunene som gir innbyggerne de fleste velferdstjenestene. Økte overføringer til kommunene ville gitt styrket bemanning og bedre barnehager, skoler og helse- og omsorgstjenester. Det ville også ført til ansatte kunne fått bedre arbeidsvilkår og flere hele, faste stillinger. Nå er det på tide med ei regjering som styrker velferden.

Samfunnet er sterkt preget av koronakrisa når Norge snart går til valg. Gjennom det siste året har de offentlige ansatte lagt ned en enorm innsats for å beskytte innbyggerne og gi helsehjelp og andre velferdstjenester. Samtidig står over 200.000 nordmenn uten arbeid.

Rettferdig klimapolitikk

Fagforbundet mener Norge nå må få ei regjering som setter vanlige arbeidsfolk først. Vi vil ha en politikk for sterkere fellesskap og bedre velferd. De geografiske forskjellene må reduseres og hele folket må i arbeid. Det må føres en rettferdig klimapolitikk som bidrar til å skape framtidas arbeidsplasser. Privatiseringen av velferdsstaten må stoppes, og folk må få hele, faste stillinger. Derfor vil Fagforbundet kjempe for at Norge får ei rødgrønn regjering med Ap, SV og Sp etter årets stortingsvalg.