Valgkamp: Fagforbunds­bilene kommer!

Valgkampturneen i Nordland har nådd Risøyhavn bru.

Valgkampturneen i Nordland har nådd Risøyhavn bru. (Foto: Åge Bergquist)

Fagforbundet Nordland har tjuvstarta valgkampen. Fire fagforbundsbiler har kjørt fylket rundt i to uker og møtt medlemmer, dratt på arbeidsplassbesøk og snakket med ordførere og partier.

20.06.2019 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 26.05.2023

– Det er så artig! Man får sett seg rundt, men først og fremst møter vi masse mennesker med historier på godt og vondt – så man kjenner jo at man lever, utbryter en entusiastisk nestleder i Fagforbundet Nordland, Åge Bergquist.

Isbryter

Åge Bergquist

Han er ikke redd for å vekke litt oppmerksomhet.

– Vi kjørte rundt i en helfoliert bil – og den var synlig alle veier. Det var ingen tvil om hvem som kom, og folk syntes det var kjempetøft, sier Bergquist.

– Vi har også tatt med oss samholdsormene våre. De skaper oppmerksomhet og folk begynner å flire når vi kommer inn med en sånn rundt halsen. Det er kontaktskapende, og spesielt populært i barnehager. Alle vil ha bilde av seg sjøl og ormen, forteller Bergquist.

Billedtekst: Det er artig, selv om det er lange dager. Fagforbundet Nordland har tatt med seg samholdsormen «Gerda», som er oppkalt etter tidligere LO-leder og nestleder i Fagforbundet, Gerd Kristiansen, på valgkampturne.

Snakk om politikk

Det er en politisk engasjert nestleder som har reist rundt. – Jeg forteller jo ikke folk hvem de skal stemme på, men vi har muligheten til å velge vår egen arbeidsgiver – og det må vi gjøre! Folk må gå å stemme, oppfordrer Bergquist.

Han slår et slag for det faglig-politiske samarbeidet: – Når partiene snakker om hele, faste stillinger og nei til privatisering så varmer det. Politikk virker, og det har betydning for oss. Flere og flere kommuner i Nordland fatter vedtak mot sosial dumping for eksempel.

Bergquist mener de lærer masse når de reiser rundt. Han snakker entusiastisk om kjøkkenet på Evenes som drives i egenregi. Der har de begynt å bake sitt eget brød. De ansatte ønsker også å levere mat til skolene. Og om ordføreren i Flakstad som vil ha med de ansatte på medbestemmelse og en kompetansegjennomgang, sånn at man får rett person på rett plass.

Nestlederen mener dette er eksempler på at politikk er viktig - og at det fagligpolitiske samarbeidet virker.

–  Man får et større innblikk i hvordan det enkelte medlem opplever Fagforbundet og arbeidshverdagen sin. Besøkene gir meg en nødvendig realitetsorientering om hva som er viktig for medlemmene, enten det er turnus eller smusstillegg, avslutter en fornøyd Åge Bergquist.

Ut og møte medlemmer

Denne valgkampen skal vi ut og møte medlemmer, sier Andreas Olsen, valgkamprådgiver hos Fagforbundet nasjonalt.

Bobilturne, ringeprosjekt og en aktiv sosiale medier-kampanje skal blant annet sørge for å nå flest mulig medlemmer fra nå og fram til valget.

– Vårt mål er å få våre medlemmer til å gå å stemme. For å gjøre det må vi ut og snakke med dem, slår Andreas fast.

Han oppfordrer også tillitsvalgte til å dele saker og være aktive på sosiale medier.

– Medlemsundersøkelsen viser at medlemmene legger vekt på hva Fagforbundet mener i politiske saker. Derfor er det ekstra viktig at tillitsvalgte og medlemmer deler og kommenterer poster på fra Fagforbundetsfacebook-profil, sider Andreas Olsen.