På opptak med Harald Eia - lager program for tillitsvalgte

Komiker, programleder og sosiolog Harald Eia i studio for Fagforbundet.

Komiker, programleder og sosiolog Harald Eia i studio for Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg)

Når tillitsvalgtuka holdes for første gang, får alle tillitsvalgte i Fagforbundet tilgang til en «samfunnsfagtime» med komiker Harald Eia. OSS Tillitsvalgte ble med på opptak.

20.10.2020 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 29.10.2020

I forbindelse med NRK-programserien «Sånn er Norge» har komiker, programleder og sosiolog Harald Eia virkelig oppdaget fagbevegelsen. Programmene handler om hvorfor Norge er et så bra land å bo i. Hva er det som gjør oss så rike, like, frie og lykkelige i forhold til andre land?

Svaret er ikke så mystisk

– Hvis du spør et tilfeldig utvalg mennesker om hvorfor vi har det så bra og er så rike, vil du få litt ulne svar om olja og at det på en eller annen måte ligger i kulturen vår. Men fakta er at det er ordninger, ikke kultur, som sørger for at vi har det så bra. Og ordninger er ikke mystiske, de er skapt av oss, sier Harald Eia.

Sentrale lønnsforhandlinger, ferie, sykelønn. Mange av disse ordningene er det nettopp fagbevegelsen som har vært med og kjempet fram. Eia var derfor lett å be da vi spurte om han kunne sy sammen et program til Fagforbundets tillitsvalgte.

Birgit Dannenberg

Gassen, ikke bremsen

Hvordan var ditt forhold til fagbevegelsen før dette?

– Jeg er vokst opp med en far som var i lektorlaget og en mor som var i Handel og Kontor. Men som ung arbeidstaker i NRK tenkte jeg litt sånn at fagforeninga var en slags brems. Det var så mye som måtte sjekkes og arbeidstider som skulle overholdes. Og plutselig måtte fotografen gå hjem klokka 16, og det føltes som vi så vidt hadde kommet i gang med en sketsj. Vi var unge med energi til å holde på døgnet rundt, og da opplevdes det vel som en slags brems, forteller han.

I ettertid har Eia innsett at fagforeningene egentlig er gassen, ikke bremsen. De får ting til å skje - til det beste for samfunnet.

Vi er lykkeligst

Nordmenn er kanskje ikke kjent for å være det mest utadvendte og sprudlende folkeslaget. Men – vi ligger faktisk helt i verdenstoppen når det gjelder lykke. En viktig grunn er at vi har en velferdsstat med ordninger som er med på å gjøre oss friere og mer uavhengige.

– Sure tryner på bussen må ikke blandes sammen med hvor lykkelige eller fornøyde vi er. For det er vi! Det lønner seg for samfunnet at vi er ganske like. Likhet og velstand henger sammen, sier Eia.

Nettopp det, og ikke minst fagbevegelsens rolle i det, kan du se Harald Eia fortelle mer om i tillitsvalgtuka. Det er bare å glede seg til en humørfylt og nyttig samfunnsfagtime med en av Norges største komikere.

Hvordan får jeg sett spesialversjonen for Fagforbundets tillitsvalgte?

Alle tillitsvalgte (= alle med registrert verv i Fagforbundets medlemsregister inkludert verneombud) vil fredag 30. oktober motta en SMS/e-post med tilgangsinfo.

Programmet er tilgjengelig fra fredag 30. oktober klokka 14.00 og til og med søndag 1. november (altså ut dagen søndag).