Ta vare på demokratiet – bruk din forhåndsstemme!

Nestlederne i Fagforbundet, Sissel Skoghaug og Odd Haldgeir Larsen, mener i likhet med åtte av ti av Fagforbundets medlemmer at det er på tide med en ny regjering. Derfor har de allerede forhåndsstemt ved Stortingsvalget. (Foto: Steinar Ottesen)

Nestlederne i Fagforbundet, Sissel Skoghaug og Odd Haldgeir Larsen, er tidlig ute med å stemme i år. Hva de stemte på er kanskje ingen overraskelse.

19.08.2021
Sist oppdatert: 25.08.2021

– Det blei rødgrønt i år og, smiler Larsen.

– Ingen tvil, sier Skoghaug.

De oppfordrer Fagforbundets tillitsvalgte, medlemmer og alle andre til å forhåndsstemme. Du kan forhåndsstemme fram til 10. september i valglokaler over hele landet.

– Det er kanskje spesielt viktig i år med pandemi og usikkerhet, sier Skoghaug.

En ting er det åpenbare – som å unngå å stå tett i kø. En annen faktor er at man ikke kan vite om man f.eks. må i karantene i dagene fram mot valget.

– Det er viktig å ikke ha den oppsamlinga siste dagen, at flest mulig fordeler seg fram til valget er fornuftig, utfyller Larsen.

Tåler ikke fire nye år

Etter åtte år med høyreregjering er ikke nestlederne i tvil om at vi trenger et skifte.

– Nå er det vanlige arbeidsfolk sin tur. Nå er det vår tur, fastslår Skoghaug.

– Etter åtte år er det vel ingen som lenger er i tvil om hva slags politikk denne regjeringa fører. Våre medlemmer har følt det på kroppen, sier Sissel Skoghaug. Hun håper alle bruker stemmeretten slik at vi får en regjering som bryr seg om vanlige folk.

Odd Haldgeir Larsen er opptatt av at vi må bygge velferdsstaten igjen.

– Etter disse åtte årene ser vi at vi ikke tåler fire nye år med denne politikken. Vi har sett lovgivning som endrer seg i negativ retning. Vi har sett på kommuneøkonomien, den er traurig. Vi er nødt til å ha heltid på plass, og det er en utfordring til alle politiske partier. Dette er et arbeidslivsspørsmål, men først og fremst er det et kvinnespørsmål, sier Larsen.

Han trekker også fram svekkelsen av arbeidsmiljøloven og velferdsordningene høyreregjeringa har kutta i.

– Brillestøtte til barn er det mest ekstreme punktet de klarte å spare inn penger på. Det er klart at bygginga av velferdsstaten må gjøres videre, mener Larsen.

– Stem rødgrønt, er den klare anbefalingen fra Odd Haldgeir Larsen. Han forventer at de rødgrønne partiene finner et felles grunnlag for en god politikk, og mener de er enige i veldig mange saker som er viktige for våre medlemmer.

Is i magen

De to nestlederne har mange forventninger til en eventuelt ny regjering, men mener vi må ha is i magen.

– Det er ikke noe som kan ryddes opp i i løpet av åtte uker. Vi trenger en regjering som har god dialog med fagbevegelsen, som bygger opp arbeidsmiljølovgivninga igjen. Som sørger for at de som må pendle har et pendlerfradrag og at vi har et fagforeningsfradrag som gjør at vi får økt organisasjonsgraden i Norge. Det ekstremt viktig. Så har du skole, sykehus og helsetjenester som må være fellestjenester, og ikke private løsninger, sier Larsen.

Vi skal bidra

– Vi har full tillit til at vi skal være med å bidra og at det skal være en god dialog med de rødgrønne. Vi ser for eksempel at de har forstått den store problematikken med deltid. Vi har et enormt behov for mer arbeidskraft, spesielt innenfor pleie og omsorg i tida som kommer, og da er jo første grepet å sørge for hele stillinger til de som jobber i sektoren, sier Skoghaug.

Din stemme kan avgjøre!

– Hver enkelt stemme kan bli helt avgjørende. Så det er utrolig viktig at alle ser det ansvaret og bruker stemmeretten, oppfordrer Skoghaug.

De siste valgene har hjemmesitterpartiet vært størst.

– En ting er å stemme ved dette valget, en annen ting er å ta vare på demokratiet vårt. Vi skal ikke lang ut i verden før vi ser helt andre styresett. Dette er vanlige folks mulighet til å påvirke retningen i samfunnet. Det å ta vare på demokratiet er kanskje det viktigste spørsmålet i valget 13. september, avslutter Odd Haldgeir Larsen.