Toppserien for kvinner må vente

Sammen i kampen for likestilling: Daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen, og Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Mens Eliteserien for herrer får starte opp i midten av juni, er det utfordrende for Toppserien for kvinner å innfri kravene til smittevern som Norges Fotballforbund har innført. – Aktualiserer situasjonen for spillerne våre, sier daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen.

08.05.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 21.01.2021

Torsdag 7. mai ble det bekreftet at seriespill i toppfotballen blir tillatt fra 16. juni etter at smitteverntiltakene som er innført gir toppfotballen unntak i covid-19-forskriften. Et av tiltakene som klubbene i Toppserien har utfordringer med å imøtekomme er at spillerne ikke skal gå på skole eller jobb utenom tiden en bruker sammen med laget på trening og i kamp.

Det handler om ressurser

Flesteparten av spillerne i Toppserien har jobb eller studier ved siden av og vil miste inntekt som dersom de skal følge tiltaket. – På den ene siden har klubbene vært enige om at det er en grei avgjørelse siden vi er i den situasjonen vi er i, men på den andre siden gjør det vondt også. Det er uheldig fordi de store ulikhetene mellom kjønnene kommer klart til uttrykk. Bakteppet for at vi ikke kan starte nå, handler jo om ressurser, sier Jørgensen til NRK.

– Spillerne i Toppserien må i likhet med mange av Fagforbundets medlemmer klare seg på små stillinger og lav inntekt i forhold til sine mannlige fotballkolleger, sier nestleder i Fagforbundet, Sissel Skoghaug.

Viser viktigheten av samarbeidet mellom Fagforbundet og Toppfotball kvinner

Birgit Dannenberg / Fagforbundet

Tidligere i år gikk Fagforbundet inn i et samarbeid med Toppfotball Kvinner og Toppserien. Da uttalte leder i Fagforbundet, Mette Nord, at fotballbanen er ved siden av arbeidslivet en viktig arena for likestillingskampen i samfunnet.

Sissel Skoghaug sier det nå blir veldig tydelig hvor viktig dette samarbeidet er når spillerne i verste fall må velge mellom fotballen eller inntekten fra jobben de har ved siden av fotballbanen.

– Skulle ikke tro at man i 2020 skulle oppleve så åpenbare forskjeller mellom kvinner og menn, men det er det altså. Spillere som har et like lidenskapelig forhold til idretten sin blir behandlet forskjellig og gis ikke de samme mulighetene, sier Skoghaug oppgitt.

Kompensasjon for de som ikke kan jobbe ved siden av

Toppfotball Kvinner etterspør en kompensasjonsordning for spillerne som ikke kan gå på jobb i perioden smitteverntiltakene er gjeldende. I tillegg ber de om at det tilrettelegges for de over 100 spillerne som er studenter og at det må på plass økonomiske tilskudd slik at klubbene kan ruste opp det medisinske apparatet som er nødvendig.

– Vi har vært svært tydelige ovenfor Norges Fotballforbund (NFF) på hva som skal til for at vi skal klare dette, og er i dialog med dem om alternative løsninger. Nå må det komme en tiltakspakke på plass, for alt dette aktualiserer igjen hvilke forutsetninger spillerne våre gis i 2020, sier Jørgensen.

Fagforbundet støtter kravene

Fagforbundet støtter kravene fra Toppfotball Kvinner som gjør at de kan møte kravene som er stilt. – Tydelig at dette ikke er likt for alle, og det skulle bare mangle at kvinnene skal ha de samme forutsetningene for å starte opp serien og kunne leve av fotballen slik som herrene gjør, sier Skoghaug.

– Det gjør vondt, jeg kjenner på det det som leder av ligaen å ikke kunne presentere et opplegg som likestiller jenter og gutter. Det har blitt bedre de siste årene, og drømmen er at denne situasjonen om noen år er annerledes, sier Jørgensen til NRK.