Verneombudene har viktige oppgaver å ivareta på arbeidsplassen.

7 tips til verneombud

Noe av det første du bør gjøre som verneombud er å sørge for at du får tatt det såkalte 40-timerskurset. Der får du kunnskap som er grunnleggende for å kunne utføre vervet ditt.

Illustrasjon.

Konkurranseutsetting: Hva kan du gjøre for å stå imot?

Står tjenester i kommunen din i fare for å bli konkurranseutsatt? Her er noen nyttige punkter i kampen for egenregi. Målet er at du som tillitsvalgt ivaretar medlemmer (og andre ansatte) på best mulig måte, og slik sikre best mulig tjenester for innbyggerne.

Logo for klubbstyrets arbeidsrom

Faglig kokebok: Klubb er...

Fagforbundets organisasjonsledd ute på arbeidsplassene. Det er Fagforbundets måte å omtale arbeidsplassene på der det er medlemmer og en tillitsvalgt omfattet av en tariffavtale.

God til å sjekke? Bli en lønnssjekker!

Faglig kokebok: Slik sjekker du lønna

I forrige utgave av Oss tillitsvalgte spurte vi om hva medlemmene spør mest om. Svaret fra dere var ikke til å misforstå. Det vanligste er spørsmål om lønnslippen. Derfor er det kanskje ikke så dumt med en oppfriskning av hva som er det viktigste å se etter, og hva du kan hjelpe med.

Nå blir det lettere å få svart belte i Hovedavtalen i kommunen.

Ny fellesopplæring til KS Hovedavtale

Forhandlingspartene i kommunesektoren har laget en serie opplæringsfilmer for tillitsvalgte om Hovedavtalen i KS. Filmene skal gi lokale parter en felles forståelse og kunnskap om hovedavtalen, og betydningen av et velfungerende partsamarbeid for å kunne utvikle gode kommunale tjenester.

Illustrasjon.

Kryptering av filer – en guide for tillitsvalgte

Tillitsvalgte håndterer ofte opplysninger som ikke skal komme på avveie. Du er lovpålagt gjennom personopplysningsloven å kryptere når du sender filer med sensitive personopplysninger.

Fotballer som brukes i Toppserien 2023, deles ut til lokale jentelag.

Bruk fotballer i kampen for likestilling

Med fotballprosjektet kan din fagforening skape en ny arena for å formidle valgkampbudskapet der du bor og vise fram hvordan likestillingsarbeid ser ut i praksis.

Sommer, sand, sol og ferie - kan sjefen gripe inn?

Kan sjefen tilbakekalle meg fra ferie?

Ferien er rett rundt hjørnet - her er svar på noen vanlige spørsmål om feriavvikling.

Nå er den nye årsturnusveilederen klar til bruk!

Lanserer ny veileder for årsturnus

Nå har den kommet i omforent utgave, veilederen som både arbeidsgivere og tillitsvalgte bør kjenne til: Årsturnusveilederen!

På et tidspunkt kan det være relevant å bruke media.

Dette gjør du ved konkurranseutsetting

Hvem gjør hva - og når, hvis tjenester i kommunen konkurranseutsettes? Her får du omstillingsenhetens guide for fem faser.

Velferdspermisjon - et nødvendig gode ved mange faser i livet.

Tariffavtalen trumfer

Arbeidsmiljøloven (AML) har detaljerte bestemmelser om rett til fri i mange livssituasjoner, men den sier lite om fri med lønn. Det gjør derimot tariffavtalene våre.

Sjekkliste for riktig lønn

Hovedtillitsvalgt Kenneth Rasmussen i Bergen kommune har hjulpet mange medlemmer som har gått flere år med for lav lønn. Her er hans tips til hvordan du kan gjøre det samme.

Illustrasjon - kokeboka.

Sånn lukkast du med oppgåvedeling

Oppgavedeling handlar om å anerkjenne kompetansen til alle yrker og finne betre måtar å gjere ting på. Men korleis kan ein lokal tillitsvald få til dette i praksis?

Illustrasjon.

Slik blir du god på å verve lærlinger

Som fremtidige fagarbeidere, er lærlingene en naturlig del av medlemmene i Fagforbundet.

Det gjelder spesielle regler i arbeidslivet på røde dager.

Alt om arbeid på røde dager

Desember er høytid for så mangt, ikke minst for spørsmål om arbeidstid og betaling på helligdager, de omtalte røde dagene. Mange lurer på hvilke regler som egentlig gjelder og hvem som bestemmer hva.

Den nye ledelsen i Fagforbundet.

Den nye ledelsen i Fagforbundet

Landsmøtet har talt og disse skal lede hele Fagforbundet-laget de neste tre årene.

Helene Harsvik Skeibrok er valgt til ny nestleder i Fagforbundet.

Ny nestleder i Fagforbundet

Helene Harsvik Skeibrok er valgt til ny nestleder i Fagforbundet. – Jeg ønsker å gjøre en forskjell i livet til vanlige folk. Det er dette det handler om for meg, sier den nye nestlederen.

Medlemmene er grunnfjellet vårt

Fagforbundet er en stor organisasjon som må være synlig på arbeidsplassene, i lokalsamfunnet og i media. Det bygger forbundet som lag, og derfor er det så viktig at de som behøver Fagforbundet mest, føler seg ivaretatt.

Landsmøtet rett rundt hjørnet

I oktober setter forbundets høyeste myndighet sitt møte og bestemmer hva forbundet skal jobbe med politisk og organisatorisk de neste fire åra. Landsmøtet er et demokratisk verksted for politikk, menneskemøter med erfaringsutveksling og godt sosialt samhold på tvers av geografi og yrkesbakgrunn.

Endelig sommer!

Alt om ferie - i ferien

Ferietida er over oss og Fagforbundet får inn mange spørsmål fra medlemmer som lurer på forskjellige ting om ferieavvikling, som for eksempel muligheten til å avbryte ferie eller hva som skjer dersom du blir syk i ferien. Arbeidslivet.no har samlet alt du trenger å vite om ferie, både rettigheter og plikter.