Forbundsstyret hilser det palestinske folket på Nakba

Fagforbundets forbundsstyre hilser palestinerne på Nakba 15. mai.

Fagforbundets forbundsstyre hilser palestinerne på Nakba 15. mai. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundets forbundsstyre er samlet i dag 15. mai, og benytter dagen til å hilse det palestinske folket på Nakba.

15.05.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 15.05.2019

Nakba betyr katastrofen på arabisk, og er den arabiske benevnelsen på fordrivelsen av palestinerne. Selve grunnleggelsen av staten Israel regnes som begynnelsen på Nakba.
15. mai er derfor en viktig minnedag for palestinerne.

Okkupasjon og undertrykking

Den israelske hæren holder den palestinske befolkningen i et jerngrep. De annekterer land, meier ned palestinske hus, skiller bøndene fra jordene sine med en mur og setter barn i fengsel.

Barn og voksne i Gaza tørster, de har lite mat, ikke livsnødvendige medisiner og strøm bare noen timer om dagen. Mer enn 270 palestinere har blitt drept siden mars i fjor, også kvinner og små barn.

Blokaden av Gaza har vart i 12 år. FN har sagt at nå i 2019 er Gaza ulevelig. Fagforbundet mener at den norske regjeringen må legge press på Israel for å oppheve blokaden av Gaza.