Profittfri kommune i valgkampen i Bergen

Satser i valgkampen: Sara Bell, leder for Fagforbundet Bergen, er opptatt av barnehagene. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Sara Bell, leder av Fagforbundet Bergen, vil ha profittfri kommune inn i valgkampen. Fortsatt er mer enn 70 prosent av byens barnehager private.

26.04.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 10.05.2019

– Vi ønsker å få barnehagene tilbake i kommunal regi. Det må det lages planer for. Vinner vi stortingsvalget i 2021, vil jeg tro det ligger inne krav fra fagbevegelsen om at det gjøres noe med rammebevilgningene til de private barnehagene. Da mister vi mange av de kommersielle aktørene, og kommunen må være beredt til å stille opp, sier en engasjert bergenstillitsvalgt.

Bell mener dette er et åpenbart satsingsområde for Fagforbundet både nasjonalt og lokalt.

Innenfor helsesektoren er det også litt å gjøre.

– Vi ønsker oss en kommune som driver sin virksomhet i egen regi. Vi fikk rekommunalisert to sjukeheimer i forrige runde, men fikk doblet antall hjemmehjelpstilbydere. Vi forventer at våre politiske venner gjør en innsats for å ta tilbake hjemmehjelpstjenestene i kommunal regi, sier Bell.

Mer kultur

I Bergen brukes media aktivt i valgkampen. De har også erfart at reine debattmøter ikke trekker så mye folk, så nå skal møtene sprites opp med kultur og gjøres mer sosiale. I Sara Bells fagforening bevilges ikke penger til politiske partier, men til valgkampaktiviteter og frikjøp av tillitsvalgte.

Stopper ikke der

Fagforeningslederen i Bergen forteller at valgkampaktiviteter planlegges sammen med LO Bergen og de andre fagforeningene i byen.  På dagsorden står morgenaksjoner i bydelene, arbeidsplassbesøk og et stort arrangement på Fagforbundets bursdag 17. juni. Da blir det kultur, politikk og da vil de lokale fagforeningene samle sine medlemmer til fest.

– De fleste arbeidsplassbesøk planlegger vi sjøl. Vi ringer og gjør avtaler med de tillitsvalgte. Og så kommer vi ut og prater med dem. Vi har allerede vært ute på 80 arbeidsplasser så langt i år, så dette blir runde to, smiler Sara Bell. Hun mener det er viktig å være ute på arbeidsplassene også mellom valgkampene.

Verving i valgkampen

– Det vi ser er at vi ikke verver så mye på arbeidsplassbesøk, men vi mister færre medlemmer. Vi satser på at de plasstillitsvalgte verver. De møter nyansatte og tar medlemspleien på alvor. Det er de plasstillitsvalgte som kjenner arbeidsplassene og sine kolleger.

Sara Bell mener at det er dumt å verve nye medlemmer, og så ikke sørge for at de har lokal kontakt med Fagforbundet. Da melder de seg ut, likevel, tenker hun.

– Jeg har troen på at de nærmest medlemmene er de som kan gjøre den jobben best, sier fagforeningslederen i Bergen.