Tillitsvalgt-året 2019: Hva bruker de tillitsvalgte tida på?

Tillitsvalgte generelt ser ut til å være hardhauser - til tross for at hverdagen er utfordrende, ønsker de fleste å fortsette i rollen. (Foto: Jan Lillehamre)

3500 LO-tillitsvalgte, deriblant Fagforbundet, har svart på spørsmål om hverdagen som tillitsvalgt og hva de bruker tida på. Henvendelser fra medlemmene og møter med arbeidsgiver kommer helt på topp. Men - halvparten av de tillitsvalgte sier de føler seg ensomme. Kjenner du deg igjen i noen av svarene?

15.02.2019 av Kilde: arbeidslivet.no / Fafo
Sist oppdatert: 08.04.2021

2019 er utpekt til «Tillitsvalgtåret». I den anledning har LO's tillitsvalgtpanel, deriblant tillitsvalgte fra Fagforbundet, fått spørsmål om hvordan deres hverdag fortoner seg. Hva bruker de tida si på? Hva trenger de av bistand? Og hva er den viktigste drivkraften?

Lite tid til verving

Først ble de tillitsvalgte spurt om hva de bruker tida si til. De tre oppgavene som det brukes mest tid på er henvendelser fra medlemmene, møter med arbeidsgiver i forbindelse med endringsprosesser eller lignende og informasjon, og møter med medlemmene.

Verving av nye medlemmer kommer langt ned på lista over oppgaver som tillitsvalgte bruker mye tid på, ifølge undersøkelsen. «Alle» er enige om at verving er viktig, men dette har trolig en tendens til å bli nedprioritert når andre oppgaver presser på.

Les mer om undersøkelsen hos arbeidslivet.no

Motivasjon

For flest var den viktigste motivasjonen for å bli tillitsvalgt å sikre medlemmene gode lønns- og arbeidsvilkår. Helt nederst kommer påstanden om at tillitsvalgtrollen kan være et springbrett for å bli leder. Forklaringer som at ingen andre ville stille, eller "det var min tur" kommer ganske langt ned på lista.

Ønske om å påvirke viser seg å være en svært viktig forklaring på hvorfor man vil ha verv. Belønningen for å være tillitsvalgt er som regel at man får større innflytelse og bedre innsikt i hva som skjer på arbeidsplassen.

Vil ha mer opplæring

Opplæring er et sentralt stikkord for tillitsvalgte. Både faglig og menneskelig stilles det store krav til tillitsvalgte. En forutsetning for at samarbeidet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver skal fungere er at det er tilstrekkelig kompetanse på begge sider av bordet. 67 prosent svarer at de trenger å lære mer om arbeidsrett, på andre og tredje plass kom konfliktløsning og forhandlingsteknikk.

Føler seg ensomme

Behovet for skolering kan også ha sammenheng med at mange føler seg alene om oppgaven som tillitsvalgt – og mange er faktisk alene. Halvparten sier seg helt eller delvis enig i påstand «jeg føler meg ofte alene om oppgavene som tillitsvalgt».

Og, det viser seg at nesten en tredjedel av de tillitsvalgte som har svart på spørsmålene er alene om oppgaven på sin arbeidsplass. 22 prosent sier at det bare er to tillitsvalgte, mens 28 prosent svarer at det er 3–5 tillitsvalgte på arbeidsplassen.

Mange vil fortsette i rollen

Til tross for at mange opplever at det er strevsomt å være tillitsvalgt, er det stor interesse for å fortsette i vervet. 40 prosent svarer «helt klart ja, hvis jeg blir gjenvalgt» på spørsmål om hvor sannsynlig det er at du fortsetter i vervet utover den perioden som du nå er valgt for. I tillegg er det nesten 40 prosent som svarer at det er sannsynlig at de svarer nei.

Kun 3 prosent svarer at det er helt uaktuelt å fortsette, mens 9 prosent er usikre. 10 prosent vil trolig si nei til gjenvalg.

Les mer og se alle tabellene hos arbeidslivet.no: Tillitsvalgt-året 2019: Lite tid til verving