Fagforbundet og NTL setter svart økonomi på dagsorden

Fagforbundets ansvarlig for sykepleiernettverket

På årets svart økonomikonferanse lanseres blant annet den norske utgaven av James Bloodworths bok Innleid og underbetalt. Konferansen er blitt en tradisjon der Fagforbundet i samarbeid med NTL samler 200-400 deltakere hvert år.

30.01.2019 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 31.01.2019

Se konferansen LIVE (YouTube)

På årets konferanse i Oslo kongressenter den 30. januar, lanseres den norske utgaven av James Bloodworths bok, Innleid og underbetalt, som er en personlig beretning om arbeidshverdagen som midlertidig og underbetalt arbeider på et av Amazons lager i Storbritannia, hvor ledelsen er automatisert og innsatsen styres etter arbeidsgivers logaritmer.

Les også intervjuet med Bloodworth i Fagbladet:
Journalisten James jobbet undercover som privat hjemmehjelp: De eldre fikk 15 minutter hver og han fikk 70 kr timen

Omfattende arbeidslivskriminalitet

Dagsavisen skriver i dag at kontrollørene ved Oslo kemnerkontor i løpet av fem år har avdekket lønnsjuks for over 1,5 milliarder kroner.

– Tallene fra Oslo kemnerkontor viser hvor viktig avdekkingskontroller er for å få redusert det enorme omfanget av den svarte økonomien, konstaterer Trond Finstad, leder av yrkesseksjonen kontor og administrasjon i Fagforbundet.

Han skulle gjerne ha sett at Oslo kemnerkontor i enda større grad kunne ha konsentrert seg om en målrettet innsats mot svart arbeid der hvor muligheten til suksess er størst.

Er den nye arbeidslivskriminaliteten digital og høyteknologisk?

Journalist Siri Gedde-Dahl er gravejournalist i Dagbladet og står bak avsløringene om krabbekrigen i Båtsfjord. Hun stiller spørsmål ved om arbeidslivskriminaliteten på sjøen går på livet løs.

Nestleder i Arbeiderpartiet Hadia Tajik debatterer om regjeringens strategi mot arbeidskriminalitet virker med arbeidsminister Anniken Hauglie.

Fagforbundets leder Mette Nord ønsker å vite om myndighetene er interessert i å bekjempe sosial dumping i offentlig sektor, mens Riksadvokat Tor-Aksel Busch spør om kontrolletatenes innsats er reaktiv.

Civita har stilt spørsmålstegn ved om arbeidslivskriminalitet må forstås som et grenseløst samfunnsproblem. Sammen med tankesmiene Agenda og Manifest tar vi debatten som ledes av forfatterne Line Eldring og Elin Ørjasæter. Eldring og Ørjasæter har skrevet bok om fremveksten av løsarbeidersamfunnet som de vil presentere.

Program:

• Åpning v/Kjersti Barsok, forbundsleder Norsk Tjenestemannslag.
    Innleid og underbetalt, v/James Bloodworth, forfatter og journalist.
    Løsarbeidersamfunnet v/Line Eldring og Elin Ørjasæter
  • Paneldebatt med Torstein Ulserød (Civita), Trygve Svensson (Agenda) og Magnus Marsdal (Manifest) om kampen mot arbeidslivskriminalitet – en kamp på sviktende grunnlag.
  • Debatt om regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet mellom arbeidsminister Anniken Hauglie og nestleder i Arbeiderpartiet Hadia Tajik rundt spørsmål om "Tilstrekkelig handlekraft?"
  • Har kontrollmyndighetene kontroll over sosial dumping i offentlig sektor? v/Mette Nord, forbundsleder Fagforbundet
  • Reaktiv innsats mot arbeidslivskriminalitet v/Tor-Aksel Busch, riksadvokat.
  • Krabbekrigens ofre - om mulig menneskehandel i Båtsfjord og erfaringer med kontrolletater v/Siri Gedde-Dahl, journalist Dagbladet.
  • Avslutning v/Trond Finstad, leder Yrkesseksjon kontor og adminstrasjon og medlem i arbeidsutvalget i Fagforbundet.

Hele konferansen blir streamet.