Reformer som virker sentraliserende

Nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug og stortingsrepresentant Lene Vågslid fra Ap på Lokalsamfunnskonferansen 2019. (Foto: Tone Zander)

– Vi er bekymret for at folk mister tilliten til rettssystemet, sa stortingsrepresentant fra Arbeiderpartiet, Lene Vågslid på Lokalsamfunnskonferansen.

24.01.2019 av Tone Zander
Sist oppdatert: 24.01.2019

Kommentaren kom i forbindelse med åpningstemaet på konferansen; konsekvenser for innbyggere i distrikts-Norge av at politi, brannvesen og ambulanse sentraliseres.

Politiet kommer sist på stedet

Leder i Politiets Fellesforbund, Sigve Bolstad sa i sin innledning at brannvesenet som oftest kommer før politiet til et skadested. Politiet kommer gjerne etter ambulanse også, la han til. Bolstad viste tall fra Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (2018) som viser at brannvesenet kommer først til stedet i 54.5 prosent av tilfellene, helse er først 27 prosent og at politiet er først i 15.3 prosent av tilfellene.

Krev mer

Bolstad oppfordret til mer engasjement blant folk flest til å kreve mer av politiet, mens Vågslid hevdet at regjeringen ikke prioriterer justissektoren.
--Hovedproblemet er at vi har en Høyreregjering som ikke gjennomfører politireformen. For eksempel er det slik at flere politidistrikt får nedskjæringer. Vi har en opptrappende krise i justissektoren, og det er helt nødvendig med en ny regjering.

Sentralisering bekymrer

Lokalsamfunnskonferansen arrangeres av Fagforbundet, Lokalsamfunnsforeningen og Politiets Fellesforbund, og det var nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug som åpnet konferansen.
– Fagforbundet er bekymret over den sentraliseringen av beslutninger og tjenester vi har sett de siste årene, sa hun og nevnte spesialisthelsetjenesten, NAV, politiet og kommune- og regionreformen. Konsekvensene er dårligere tilgjengelighet, tilstedeværelse og dårligere geografisk fordeling av levekår og muligheter, sa Skoghaug.

Valgkamp

– Fagforbundets medlemmer er opptatt av helheten, og for medlemmene våre er kommune- og fylkesvalget viktig. Mange av medlemmene våre skal velge sine egne arbeidsgivere. De skal velge politikere som er ansvarlige for tilbudet til barna våre, tryggheten til de eldre og et offentlig velferdstilbud som er nær innbyggerne, sa Skoghaug.

Skoghaug framhevet betydningen av høstens valg, og Stortingsvalget 2021, som avgjørende for å stoppe sentraliseringspolitikken.
– Vi må stemme fram politikere som styrer landet og kommunene i den retningen vi vil, avsluttet hun.