Fare for streik ved behandlingsinstitusjoner i Hokksund og på Toten

Streikevakt. Illustrasjonsbilde

Streikevakt. Illustrasjonsbilde (Foto: Fagbladet)

Det er fare for streik for Fagforbundets medlemmer ved to av Unicares behandlingsinstitusjoner. Dersom riksmekleren ikke lykkes vil det være streik fra arbeidstiden begynnelse onsdag 30. januar.

24.01.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 08.04.2021

Forhandlingene om ny tariffavtale for de ansatte i Unicare Rehab mislyktes og oppgjøret gikk dermed til mekling. Det er i alt fem virksomheter knyttet til denne bedriften og det er tatt ut medlemmer ved to av dem, Unicare Hokksund og Unicare Steffensrud på Bøverbru på Toten.

Flere forbund i mekling

I tillegg til Fagforbundet har også arbeidstakerorganisasjonene Delta og Norsk Sykepleierforbund medlemmer i Unicare Rehab.

– Vi håper selvsagt å unngå konflikt, men det er noen viktige prinsipper vi kjemper for i dette oppgjøret. Unicare Rehab er en ny virksomhet og det er viktig å få en felles tariffavtale som sikrer medlemmenes rettigheter både i forhold til lønns- og arbeidsforhold og pensjon, sier Kai Nygård i Fagforbundets forhandlingsenhet.