Fagforbundet lanserer ny medlemsfordel REISEFORSIKRING 1. april

Leiar i For Velferdsstaten

Leiar i For Velferdsstaten (Foto: Ralf Einar Johannessen)

Nei, det er ikke en tidlig aprilspøk - Fagforbundets splitter nye helårs reiseforsikring blir tilgjengelig fra 1. april. – Dette blir en veldig god og billig forsikring, forteller Svend Morten Voldsrud i arbeidsutvalget. Som tillitsvalgt får du her en sniktitt på pris og vilkår.

23.01.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 24.01.2019

En forsikring som er både billig og god

Den nye helårs familie-reiseforsikringen kommer til å koste 1100.- per år. De over 67 vil betale noe mer, 1353.- per år, fordi det er litt høyere risiko knyttet til eldre på reise. Dette er den samme forsikringen som mange medlemmer kjenner gjennom LOfavør og Sparebank1. Den gir god dekning og gjelder for reiser opp til 70 dager og gjelder for deg som medlem, ektefelle/samboer og barn under 20 år uansett om dere reiser sammen eller hver for dere.

Gammel kjenning for mange

Omlag 65 000 medlemmer har allerede denne forsikringen gjennom LO Favør. De må svare ja til å kjøpe denne nye forsikringen, men i praksis vil de ikke merke annet enn at prisen blir lavere for den samme gode forsikringen.

Fagforbundet

– Det er to grunner til at vi lanserer reiseforsikring som ny medlemsfordel, forteller Svend Morten Voldsrud. For det første, så vedtok landsmøtet i 2017 at vi skulle gjøre det, så sånn sett hadde vi ikke noe valg. Men, det er også slik at omtrent en av fem drar på ferie uten reiseforsikring og omtrent hver tiende person opplever en reiseskade. Alle kan vel tenke seg hva det betyr å få en alvorlig skade eller hendelse, langt hjemmefra, uten å være forsikret. Sånn sett er reiseforsikring en ganske naturlig videreføring av vår jobbing for medlemmenes helse og trygghet.

Voldsrud er fornøyd med resultatet av lange forhandlinger med Sparebank1.

Mye å spare for mange

– En vanlig helårs familie reiseforsikring koster gjerne en halv gang mer, så dette er billig. Jeg er også stolt av at vi har klart å få dette til uten å svekke vilkårene. Når alt dette er sagt så vil det nok være enkelte som er enslige og har gode avtaler med forsikringsselskapet de allerede er i som har like rimelige forsikringer. Jeg anbefaler disse medlemmene å sammenlikne vilkårene, sier han.

Langsom lansering

Ikke alle medlemmer får tilbudet om å kjøpe forsikringen samtidig. Det er bestemt at alle skal få tilbudet i løpet av våren og at vi begynner 1. april. Det er viktig at både Fagforbundet og Sparebank1 greier å ta unna spørsmål raskt og effektivt, og da er det lurt å bruke litt tid på selve utsendelsen. Alle vil få informasjon via SMS. Det vil også bli sendt ut brosjyrer. På Fagforbundet.no/forsikring vil etterhvert all relevant informasjon ligge og der kan man kjøpe forsikringen.

– Alle medlemmer som vil skal få mulighet til å kjøpe den, forsikrer Voldsrud.

Hva gjelder forsikringen?

• Enkeltreiser med varighet inntil 70 dager
  • Den omfatter deg som medlem, din ektefelle/samboer, og barn inntil 20 år, uavhengig om dere reiser samlet eller hver for dere
  • Tyveri av, og skade på bagasje
  • Forsinket eller forsvunnet bagasje
  • Reisesyke og hjemtransport
  • Reiseulykke
  • Reiseansvar
  • Avbestillingsforsikring ved akutt sykdom (Det er en forutsetning at forsikringen er kjøpt før eller samtidig med første innbetaling for reisen/leieforholdet)
  • Egenandel på leiebil som følge av skade på leiebil på ferie-, fritidsreise, eller jobbreise, erstattes med inntil kr 12.000 per skadetilfelle maksimalt 30 000 kroner per skadeår. Skriftlig avtale og krav fra utleiefirma må fremlegges (det som ikke erstattes er skade på helårsleid bil, leasingbil og bil leid via bilpool).

NB! Skader på mobiltelefon, datamaskin, lese- og nettbrett er ikke dekket av reiseforsikringen.

Du kan lese mer om vilkårene her. Forsikringen er den samme, prisen en annen.