Valgkamp: Det viktigste er å vinne

Det er under 300 dager til kommune- og fylkestingsvalget, det er over 300 rødgrønne kommuner å forsvare. Og mange kommuner vi ønsker å vinne tilbake. Vi i Fagforbundet skal bruke vårt fagligpolitisk samarbeid med Arbeiderpartiet og andre partier og organisasjoner som står oss nær, til å dra Norge i riktig retning, skriver leder for Politikk- og samfunnsavdelingen i Fagforbundet, Gunn Karin Gjul.

04.12.2018 av Gunn Karin Gjul
Sist oppdatert: 06.02.2019

2015 var et godt valg sett med Fagforbundets øyne. Vi fikk flertall for vår politikk i nesten alle fylkeskommuner og over 300 kommunestyrer. Det har gjort at vi har fått et kommune-Norge som har styrt Norge i en annen retning enn regjeringa. Der regjeringa privatiserer tjenester som jernbanen og selger unna fellesskapets verdier, har norske kommuner tatt barnehager, sykehjem, renhold og renovasjon og mye mer tilbake til egenregi.

Fagforbundet

Når regjeringa gjorde det lettere å ansette folk midlertidig, var det kommune-Norge som gjorde opprør og beholdt gammel arbeidsmiljølov. Mens regjeringa prater, er det kommune Norge som leverer suksesshistoriene på heltid og sosial dumping. Det finnes ingen Solberg- eller Hauglie-modell. Modellene mot sosial dumping har rødgrønne navn; de heter Skiensmodellen, Oslomodellen, Stordmodellen, Rogalandsmodellen.

Mange av medlemmene våre skal velge sine egne arbeidsgivere, og vi skal velge politikere som står ansvarlig for oppveksttilbudet til barna våre, tryggheten for de eldre og et offentlig velferdstilbud som er nært innbyggerne.

Det tar vi i Fagforbundet på alvor. Ingen organisasjoner engasjerer som Fagforbundet i valgkampen. Flere tusen av våre tillitsvalgte og medlemmer er aktive ute på arbeidsplassene for å snakke om hvordan vi skal stemme fram de politikerne som vil styre landet og kommunene i samme retning som oss.

Jeg håper flest mulig av dere nå gjør jobben med å få Fagforbundets politikk inn i de lokale partiprogrammene. Det er lettere å mobilisere medlemmene til å stemme på partier som støtter Fagforbundets mål og arbeid, hvis de kjenner igjen vår politikk i partienes programmer. Lokalpartienes programarbeid er en unik mulighet for å få gjennomslag. Det er hver enkelt fagforening og forbundsregion som må gjøre vårt program om til konkrete politiske krav lokalt.

Vi driver valgkamp med å informere og oppsøke medlemmene der de er. I 2019 skal vi også i større grad ringe medlemmer for å få til den gode samtalen. Det har vårt svenske søsterforbund Kommunal gjort med stor suksess. De satte rekord i antall samtaler med medlemmer om politikk, men også samtale om arbeidshverdagen. I likhet med oss som fikk 3000 nye medlemmer i forrige valgkamp, opplevde også Kommunal en betydelig medlemsvekst. Synlige, stolte tillitsvalgte bidrar også til at vi blir flere.

I midten av desember vedtar landsstyret vår valgkampstrategi. Hovedlinjene vil nok være kjent. Fagforbundet kjemper for gode offentlige tjenester i egenregi, et levende lokaldemokrati og ett trygt arbeidsliv. Ingen har en sterkere organisasjon i kommune-Norge enn Fagforbundet. Det skal vi bruke til fulle fram mot valget i 2019. Vi gjør det ikke for å delta, vi gjør det for å vinne.