Valgkamp i by og bygd

Illustrasjon: Bård Skarra

Kommune og fylkestingsvalget er 14. september. Dette kommunevalget blir et spennende valg og kanskje det viktigste valget på mange tiår, skriver Fagforbundets leder Mette Nord.

22.04.2015 av Mette Nord
Sist oppdatert: 12.09.2016

Høyresida har fått styre for lenge i de store byene i landet vårt. For medlemmene i Fagforbundet er det avgjørende at vi får et politisk skifte,

De høyrestyrte byene er blitt utstillingsvinduer for Høyres politikk. Medlemmene våre, som både er innbyggere og ansatte i kommunen, utsettes for privatisering av de offentlige velferdstjenestene. Som en følge av dette har de fått svekkede lønns- og arbeidsvilkår.

Et valgresultat i kommunene som klart signaliserer at regjeringa har liten oppslutning om sin politikk, kan bidra til å svekke gjennomføringskrafta deres, de to siste åra av regjeringsperioden. Mange av de politiske endringene regjeringa ønsker å gjøre, fordrer oppslutning i kommunene. Kommunereformen er et godt eksempel på dette. Jeg tror det vil bremse høyredreininga i landet, dersom vi klarer å sørge for at regjeringspartiene får mindre oppslutning rundt om i kommunene.

På meningsmålingene ser vi en positiv tendens når det gjelder landsoversikter, og folket jubler hver gang regjeringa må gjøre retrett på sakene sine. Jeg tenker for eksempel på salget av Flytoget. I en del kommuner ligger det derimot an til et jevnt valg. Fagforbundets medlemmer kan derfor være tungen på vektskåla for å bytte ut et borgelig flertall i mange byer og kommuner.

Årets medlemsundersøkelse i Fagforbundet viser at et stort flertall av medlemmene støtter de rødgrønne partiene. Mer enn 60 prosent ville stemt rødgrønt, dersom det hadde vært stortingsvalg nå.

Så – klarer vi å mobilisere våre egne medlemmer til å stemme, så er mye gjort.

Vår jobb som tillitsvalgte blir å vise fram konsekvensen av høresidens politikk, med spesiell vekt på arbeidsgiverpolitikk og den manglende politikken for felleskap, rettferdig fordeling og vekst. Vi vet også at flere bestemmer seg tidligere enn før. Derfor er det ingen tid å miste, valgkampen er i gang.

Derfor satses det ekstra i byer som Oslo, Tromsø, Bergen og Trondheim. Vi må også løfte fram kommuner hvor det er viktig å vinne makta eller beholde det sittende styret i alle fylkene. Gjennom samarbeid med LO kan vi utnytte fagbevegelsens valgkampressurser best mulig.

Regjeringa har et politisk program som vil føre til store forandringer av samfunnet vårt. Endringene vil svekke den nordiske samfunnsmodellen og viktige institusjoner som er avgjørende for vekst og velstand. Mange av endringene vil det enten være umulig å rette opp, eller i beste fall ta lang tid å føre tilbake. Regjeringa vil selge Mesta, Flytoget, Baneservice og mye mer. Næringsminister Mæland vil at staten skal selge seg ut av SAS, Telenor og Kongsberg. Statsråden vil til og med selge Statskog, som eier en femdel av Norge og er landets største grunneier.

Valgkampen er i gang. Vi vet at vi har medlemmene i Fagforbundet med oss når vi sier vi ønsker et politisk skifte i de borgelige kommunene og storbyene. Nå må jobben gjøres!

God valgkamp!