Fellesskap gjør sterk

(Foto: Illustrasjon: Bård Skarra)

Streiken mot svekkelsen av Arbeidsmiljøloven ble et massivt oppbud av arbeidsfolk som ga et utvetydig signal til regjeringen om at den er på ville veier, mener Anette Trettebergstuen (Ap), medlem av arbeids- og sosialkomiteen

09.03.2015 av Kjetil Vevle
Sist oppdatert: 12.09.2016

Regjeringen tvinger igjennom mer overtid, lengre arbeidsdager, mer søndagsarbeid og økt bruk av midlertidige ansettelser. Fagbevegelsen og Arbeiderpartiet står sammen i forsvaret av arbeidsmiljøloven.

Mange tusen mennesker i kategorien «folk flest» tok til gater og torg over hele landet for å vise at de takker nei til en hardere arbeidshverdag. Vi sier nei takk til å gjøre midlertidige jobber vanligere. Vi sier nei til maktforskyvningen fra arbeidstagere og fagforeninger over til arbeidsgivere. Demonstrasjonene og streiken rystet regjeringspartiene langt inn i grunnvollene.

Regjeringen forsøker å fremstille motstanden som om at den handler om LOs makt. Men dette handler om folks arbeidshverdag. Demonstrasjonene viste en fagbevegelse som står samlet når YS, Unio og LO mobiliserte medlemmene sine i fellesskap. Jeg er overrasket over at regjeringspartiene er så arrogante at de ikke engang forsøker å late som om de bryr seg om at 1,5 millioner arbeidstakere sier nei til endringene.

Selv var jeg til stede i Oslo. Femten tusen mennesker i sludd og regn og på glattholke var et vakkert syn. Vi demonstrerte alle mot at fagforeningen deres blir svekket. Men også for de som ikke er representert kollektivt, de uorganiserte, de som taper mest på at arbeidsmiljøloven uthules.

For oss i opposisjon på Stortinget var markeringen en inspirasjon til å kjempe videre. Vi ser at flertallet i befolkningen er på arbeiderbevegelsens side. Selve D-dagen blir 24. mars, da skal forslagene fra regjeringen opp til behandling i Stortinget. Men den politiske kampen om arbeidsmiljøloven, arbeidstakernes rettigheter og et trygt arbeidsliv stanser ikke denne våren.

Første revansje blir høstens kommune- og fylkestingsvalg. Da får vi muligheten til å vise en felles front mot regjeringens politikk. Seier i kommunevalget for å prioritere velferd fremfor skattelette, og sikre arbeidsgivere som snakker med de ansattes organisasjoner og lar være å benytte seg av endringene i loven. Jeg håper fagbevegelsen også da vil vise sin styrke i samarbeid med partier som ønsker en annen utvikling for arbeidslivet. Så skal vi reversere endringene når vi igjen kommer i posisjon til det i Storting og regjering.

Les mer på Frifagbevegelses samleside om arbeidsmiljøloven