Fagforbundet finner formen

Etter ti aktive år som Fagforbundet, kan vi si at forbundet har funnet formen, skriver Jan Davidsen.

10.05.2013 av Jan Davidsen
Sist oppdatert: 07.08.2013

Etter ti aktive år som Fagforbundet, kan vi si at forbundet har funnet formen. Bare på de fire siste årene, altså siste landsmøteperiode, har vi økt fra ca 308 600 medlemmer til ca 335 000 medlemmer. Det er faktisk en økning med ca ti tusen flere enn i forrige landsmøteperiode. Forskjellen er at vi i denne perioden har satt medlemsrekruttering i system, og at det står øverst på lista over prioriterte oppgaver på alle nivå i organisasjonen.

Etter landsmøtet og LO-kongressen i 2005 ble hele organisasjonen mobilisert til å bidra i valgkampen for de rødgrønne. Bruk stemmeretten! var slagordet, og vi vant. De rødgrønne ble valgt. Vi gjentok dette i 2009 og vant igjen. I 2013 skal vi igjen mobilisere vår egen organisasjon, nå for tredje gang og målet er å beholde de rødgrønne. Dette kan bli historisk!

Vi har vist at når vi først klarer å mobilisere det store forbundet vårt med de 18 000 tillitsvalgte i spissen, kan vi få til det vi vil.

At vi  i to perioder nå har hatt de rødgrønne på stortinget, er viktig for medlemmene våre. Kanskje spesielt når det gjelder sosial dumping, arbeidervern og kampen mot privatisering. Fagforbundet har en viktig oppgave med å trekke de rødgrønne i riktig retning, men det er likevel viktig å ha en regjering som jobber med oss  – og ikke mot oss.

Vi mener
at jobb til alle er det viktigste tiltaket for å bekjempe fattigdom. Dette står øverst på lista både til de rødgrønne og LO. Men det er ikke alle som kan jobbe. Fagforbundet har derfor deltatt aktivt i arbeidet med å få økt sosialsatsene, og i arbeidet mot barnefattigdommen.

De tillitsvalgte er forbundets viktigste ressurs og de er selve limet i organisasjonen. Tillitsvalgtopplæringa har fått et ansiktsløft og det er lagt opp til mer aktiv deltakelse i egen læring. Mer enn100 000 tillitsvalgte og medlemmer på yrkesfaglige og organisasjonsrettede kurs. Vi er stolte av at ca 4000 tillitsvalgte har gått igjennom fase2-kurs i regi av fylkene og ca 1000 tillitsvalgte har vært igjennom fase 3-kurs i regi av Fagforbundet sentralt, bare de siste fire årene.

I perioden har vi også fått mer moderne og brukervennlige nettsider. Fagforbundet er aktive på sosiale medier og når langt ut med informasjonen fra forbundet. Vi har åpnet en medlemsportal hvor alle medlemmer blant annet finner sin egen tariffavtale og sin nærmeste tillitsvalgte og fagforening.

Den viktigste oppgaven for Fagforbundet er og blir medlemmenes lønns- og arbeidsforhold. Det har vært en turbulent periode, med flere streiker. Dette til tross; vi har fått gjennomført viktige tariffoppgjør med god profil og solid økning av reallønna. Vi har slåss for medlemmenes pensjon, og vi har fått fram urettferdigheten i at ansatte i virksomheter som blir privatiserte, mister retten til AFP og taper store summer i pensjonsutbetaling.

Gjennom streikene har vi sett at vi har en lojal medlemsmasse og tillitsvalgte som er dyktige organisatorer.