Må mobilisere også uten konflikt

(Foto: sb.no)

Fagforbundet har gjennomført en vellykka streik der vi framstod med kampvilje, utholdenhet, kreativitet og samhold.

20.06.2012 av Odd Haldgeir Larsen
Sist oppdatert: 26.06.2012

I aviser landet rundt sto medlemmer og tillitsvalgte fram og viste at de bryr seg om jobben sin og om lokalsamfunnet sitt. Med både skjemt og alvor vant de folket.

Støtten i befolkninga er viktig. Det viser at ansatte i offentlig sektor gjør hverdagen til folk bedre.

Samholdet og energien fra streiken må vi ta med oss videre. Vi må bli like flinke til å verve som å streike.

Potensialet blant arbeidstakere innenfor vårt organisasjonsområde er stort. Det er altfor mange som ikke er organiserte. I tillegg vokser offentlig sektor. Dette tvinger oss til å tenke nytt, kanskje?

Klarer ikke organisasjonen å holde tritt med utviklinga, taper vi terreng.

Hva skal til for at vi skal mobilisere like bredt og kraftig på vervefronten som vi gjorde under streiken?

Ikke bare for at vi skal skryte av høye medlemstall eller vekst, men for å bevare og styrke Fagforbundets posisjon i samfunnet. Medlemmene våre er avhengige av å ha en sterk organisasjon i ryggen.

Utfordringene er store; Det er nok å nevne salg av barnehager i Oslo, full konkurranseutsetting av alle tjenester i Tromsø og salg av Oslo kino. Privatisering foregår hver dag i alle kommuner.

Høyrepolitikk handler om å kjøpe arbeidskrafta billigst mulig. Offentlig ansatte er ikke skjerma for den politikken, selv om noen mener å tro det.  Nettopp for å stå i mot denne typen markedsliberalisme, må vi klare å organisere flere arbeidstakere innenfor våre områder.

Verving skal skje ryddig og ikke etter YS-mal. Det tjener ingen til ære at Delta sprer desinformasjon om at de har oppnådd at ”ingen skal tvinges til helgejobbing”, eller at Delta/YS i Oslo kommune har vært særdeles ufine under sin streik. En ting er den aggressive omtalen av Fagforbundet, men det oppleves også uryddig at Delta sine tillitsvalgte deltar i møter med arbeidsgiver som de er i streik mot.

Forhandlingsleder i YS Oslo kommune, Martin Moen, farer med direkte løgn når han uttaler at: ”Oppgjøret for YS Oslo kommune er langt bedre enn for de forbundene som valgte å akseptere det kommunen tilbød før streiken”.

For å rekruttere flere medlemmer skal Fagforbundet være synlige, nære og stolte. Det var vi under streiken og det skal vi fortsette med på arbeidsplassen, i den lokale fagforeninga, i fylkene og sentralt.

Fagforbundets lokale tillitsvalgte fortjener og trenger støtte og kompetanse. For å være gode ambassadører og forbundets ansikt utad på arbeidsplassene.

Det er på arbeidsplassene vervinga skjer, ansikt til ansikt. Hele Fagforbundet har et samla ansvar for å sørge for at de tillitsvalgte kan og vil verve.

Det betyr at vi sentralt må lytte og lære før vi vedtar tiltak, og at hele organisasjonen drar i samme retning når vedtak er fatta.

Fagforbundet er en demokratisk arena og målsettinga må alltid være å verve nye medlemmer på en rederlig og tillitvekkende måte.

Vi trenger alle sammen å tilhøre et fellesskap vi kan stole på.