Penger å hente i sandkassa

(Foto: Trude Tjensvold)

Sauherad kommune vil privatisere barnehagene, og et av firmaene som skal få drive, hadde milllionoverskudd i 2010. - Underlig at det er lov å ta ut utbytte i barnehagene, men ikke i skolen, skriver Fagforbundets rådgiver i kommentaren.

07.05.2012 av Bjørn Kristian Rudaa
Sist oppdatert: 25.05.2012

I Sauherad kommune ble det nylig besluttet å privatisere alle barnehagene. Kommunens begrunnelse for full privatisering av barnehagene var at dagens barnehager drives i uegnede lokaler.  Fylkesmannen vil ikke godkjenne nye lån til nye barnehager fordi Sauherad er en såkalt ROBEK-kommune.

Fagforbundet i Sauherad har bedt om innsyn i dialogen mellom Fylkesmannen og kommunen. De mener det er tvilsomt at Fylkesmannen kan hindre kommunen i å bygge barnehager. Kan statens forlengede arm (Fylkesmannen) i kommunesektoren avslå at en kommune skaffer finansiering til bygging av barnehager når dette er nødvendig for å kunne oppfylle statens lovpålagte krav om rett til barnehageplass?

Til tross for at kommunen har gitt fagforeningen fullt innsyn i dette, har kommunen vedtatt at alle barnehager skal privatiseres før Fagforbundet har fått sjekket ut om fylkesmannen har rett til det.

Mange tillitsvalgte opplever tilsvarende situasjoner, når hovedavtalens bestemmelser om drøftinger skal utføres. Drøftingene skjer i all hast, rett før vedtak skal fattes og uten at det gis ”fyldestgjørende informasjon”.

Begrepet ”fyldestgjørende informasjon” ble benyttet av Høyesterett i dommen om drøftingsrett ved skifte av tjenestepensjonsleverandør – den såkalte KLP- dommen. Dessverre er det fortsatt nødvendig å trekke fram denne dommens vurderinger ved mangelfulle drøftinger.

Saken i Sauherad vil kunne få store konsekvenser for de ansatte. Det gjør at mangelfulle drøftinger blir desto mer alvorlig. Dette var bakgrunnen for at Fagforbundet lokalt tok et initiativ til et folkemøte om denne saken. Her kom det også fram bekymringer fra foreldrene i alle de kommunale barnehagene skulle avvikles.

En av konsekvensene for alle barnehageansatte i kommunen er at de vil kunne oppleve store tap av opparbeidede pensjonsrettigheter. I verste fall vil en ny barnehageeier kun tilby en innskuddbasert tjenestepensjon - som kan bety tap av pensjon på mange hundre tusen kroner for den enkelte i løpet av pensjonisttilværelsen.

På den andre siden har det vist seg at barnehagedrift kan være svært lønnsomt for private eiere. I 2010 ble det utbetalt offentlige tilskudd til private barnehager for ca 14 milliarder kroner – og av dette havnet nesten 1 milliard kroner  som overskudd i private barnehager (jamfør rapporten ”Gullgraving i sandkassa” fra Telemarksforskning). Med dagens regelverk vil hele overskuddet tilfalle eierne i stedet for barnehagen. En av de private aktørene som det allerede er bestemt at skal drive private barnehager i Sauherad, er Grenland Barnehagedrift – som hadde et overskudd i 2010 på nesten 4,5 millioner kroner.

Det er mildt sagt underlig at dagens rødgrønne regjering i så stor grad har gitt rom for stor avkastning til private aktører i barnehagesektoren, men har gjort det ulovlig å ta ut utbytte i neste ledd i opplæringskjeden – grunnskolen (friskoler).

En lærdom fra denne saken er at det er viktig å være tidlig ute med å kreve innsyn og drøftinger der kommunen planlegger å privatisere kommunale barnehager. Søk bistand i Fagforbundets organisasjon - som kompetansesentrene og fylkeskretsene!

Bjørn Kristian Rudaa

Bjørn Kristian Rudaa, rådgiver i Fagforbundet

Les også: Hvem eier de private barnehagene i din kommune?