Helse for de rike og friske

Illustrasjon: Trude Tjensvold

EU-kommisjonen har lagt fram sitt forslag til hvordan den vil regulerer helsetjenestene i Europa. Ved første øyekast ser det tilforlatelig ut. Pasientrettighetsdirektivet, heter kommisjonens forslag. Og hvem er vel imot det?

15.01.2009 av Gerd Kristiansen, nestleder
Sist oppdatert: 29.01.2009

Jeg er imot. Helsedirektivet, som det også kalles, er et politisk forslag der jeg ikke tenker; hva i all verden skal vi med dette? (Som jeg må innrømme jeg har tenkt med mange andre forslag fra EU). Nei, helsedirektivet får meg til å tenke: Hva i all verden skal vi med EU?

Hva skal vi med et politisk system som insisterer på å lage regler for å gjøre det lettere for de rikeste og friskeste av oss å operere oss hvor vi vil? Hva skal vi med et system der vi får lik rett til refusjon, mens det vi bør ha er lik rett til helsetjenester? Uavhengig av lommebok og bosted.

Direktivet legger opp til at du og jeg kan ta våre såre hjerteklaffer og vonde blindtarmer (hvis vi orker å reise) til for eksempel London. Der kan vi få våre operasjoner, og få pengene refundert av den norske staten. Men vi får ikke mer enn den samme operasjonen ville kostet i Norge. Om operasjonene i London koster mer, må vi selv betale mellomlegget.

I praksis betyr dette at innbyggere i høykostland kan reise hvor de vil i Europa for å opereres, mens bare de rike innbyggerne i lavkostland kan gjøre det samme. Vanlige folk må enten bli hjemme, ruinere seg eller koste på seg dyre helseforsikringer.

Jeg lurer på hvem som vil komme først i køen? Vil rike, vestlige helseflyktninger bruke baltiske helseressurser på mer eller mindre nødvendige operasjoner? Kommer det til å begrense tilgangen til, og presse opp prisene på nødvendige operasjoner for balterne?

Jeg har flere spørsmål. Hva skal vi med et system som ikke ser forskjell på helsetjenester og industriprodukter? Hvorfor lager EU et system som legger opp til at jeg skal dra dit det er billigst å få operert meg? Er det sunt å reise tre timer med fly med lekk hjerteklaff? Ikke vet jeg, men det høres ikke ut som det er noe for meg.

Poenget mitt er følgende; om jeg får et illebefinnende i Portugal, så kommer jeg til å få den hjelpen jeg trenger der. Om en ire får hjerteinfarkt i Norge vil vedkommende få den hjelpen han trenger her. Disse rettighetene finnes allerede.

Nødvendige, men ikke akutte operasjoner og behandlinger må avtales på forhånd - men det er ikke noe i veien for at disse også kan gjennomføres i andre EU-land. Vi kan sikkert lage avtaler for å gjøre den prosessen lettere, men det trenger vi ikke helsedirektivet til.

Helsedirektivet bør legges i en skuff i EU-kommisjonen. Det er et direktiv for dem som tjener penger, ikke dem som trenger helsetjenester. Det er en liberalisering som gjør det vanskeligere å bruke resursene i helsevesenet til det beste for alle.

I løpet av det siste halve året har troen på at markedet skal styre seg selv fått et kraftig skudd for baugen. Kanskje vi burde tenke oss om en gang til før vi lar markedet styre over liv og død?