Fagforbundets leder oppfordrer til strikkedugnad

Mette Nord fikk overveldende respons på sin Facebook-post da hun for litt siden oppfordret til å strikke luer til barn som kommer til Hellas som båtflyktninger. Se innlegget hennes, med oppskrift og hvordan du kan sende luene til Mette.

21.09.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.09.2018

I dag tenker jeg på at kanskje mine strikkeglade FB venner kunne tenke seg å bli med på en liten dugnad. Strikke «luer-dugnad». Det har seg sånn at jeg har en venninne som bor på en av de greske øyene. Hun har engasjert seg i frivillig arbeid med flyktninger på øya. Det kommer mennesker i nød i overfylte båter og med livet som innsats hver eneste natt og forholdene er svært vanskelige. Nå går det mot kalde dager selv i Hellas, og behovet er stort for noe som kan bidra til å holde varmen. De minste er særlig utsatt, men barn i alle aldre trenger noe varmt på kroppen/på hodet. Oppskrift på lue til de minste følger nedenfor og så er det bare å øke antall masker og strikke lenger så blir det luer til barn i alle aldre. Mykt restegarn i ull er veldig bra å bruke.

Send luene til:
 Fagforbundet v/ Mette Nord

Postboks 7003, St Olavs Plass
 Merk med «LUER»

For de som er sentrum av Oslo kan luer leveres i resepsjonen i Keysersgt 15.

FOR FORSENDELSE I OKTOBER MÅ DE VÆRE MEG I HENDE INNEN 15. OKTOBER.
 Ny mulighet er i desember.

Oppskrift på nyfødtluer:

Pinne 3,5-4.

Legg opp 72 masker, og fordel på 4 pinner.Strikk ribb med 2 rett og 2 vrang, 30 runder.
 Felling:
 1:*2r,2vr,2r,2vr sammen* gjenta ut omg -63m
 2: *2r,2vr,2r,1vr*
 3: *2r,2vr,1r,2vr sammen* gjenta ut omg -54m
 4: *2r,2vr,1r,1vr*
 5: *2r,2vr,2vr sammen* gjenta ut omg – 45m

6: *2r,3vr*
 7: *2r,1vr,2vr sammen* gjenta ut omg -36m
 8: *2r,2vr*
 9: *2r sammen, 2vr sammen* gjenta ut omg – 18 m
 10: *1r,1vr*
 11: *2r sammen* – 9 m
 Klipp av garnet og trekk det gjennom maskene som er igjen.

Denne luen kan godt strikkes frem og tilbake. Bruk samme felling som for rundpinne.