Første gang som streikeleder: John-Ole Engnes

John-Ole Engnes er leder av Fagforbundet Sandefjord og var streikeleder under den nesten to uker lange streiken ved Krokusen barnehage. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Vi skal være et fagforbund for medlemmene våre også i fredstid, understreker fagforeningsleder John–Ole Engnes.

20.09.2018 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 21.09.2018

John-Ole Engnes er fagforeningsleder for Sandefjord bys største fagforening med rundt 3800 medlemmer. 140 er plasstillitsvalgte. I tillegg finnes fem heltidshovedtillitsvalgte i kommunen.

Fagforeninga er et resultat av sammenslåing av kommunene Stokke, Andebu og Sandefjord, og da med sammenslåing av de respektive fagforeningene. En prosess som har krevd sine tillitsvalgte, for å si det sånn.

Sterk organisasjon

På slutten av august i år gikk fire av fagforeningas medlemmer i en av byens barnehager til streik. Plutselig var Engnes ikke bare fagforeningsleder, men også streikeleder. Kravet var enkelt. Tariffavtale. Og etter halvannen uke kunne en vellykket streik avblåses med full seier.

For fagforeningsleder Engnes var dette første gang som streikeleder. Det aller viktigste han hadde lært var at Fagforbundet er en sterk organisasjon hvor alt fungerer som det skal, når det må.

–  Vi er solide og godt organisert. Alle fungerer sammen fra lokal fagforening, forbundsregionen, kompetansesenteret og sentralt i Oslo som sørger for løpesedler og streikebidrag. Jeg er stolt av å være tillitsvalgt i en sånn organisasjon, sier han.

Fisk og barn ligger hjertet nært

Fiskersønnen John-Ole ble som fiskersønner flest i Loppa, fisker. Først sammen med far, seinere i egen båt. Først mange år seinere og som nybakt far, gikk han på land. Etter noen forskjellige jobber endte han opp som ansatt i kommunen.

– Til Sandefjord kom jeg i 2008. Da hadde jeg også vært noen år i Alta og fikk være med på etableringen av det nye Fagforbundet i 2003. Det var spennende. I 2014 ble jeg leder og hovedtillitsvalgt her. Fagbrev som barne- og ungdomsarbeider fikk jeg i 2007, oppsummerer Engnes kjapt.

Fagforbundet er alltid der

Streiken i barnehagen er slutt og de ansatte er tilbake på jobb. Streikelederen er igjen først og fremst fagforeningsleder. Noen utfordringer dukka opp. To av de som streika ble permitterte, fordi foreldre tok barna ut av barnehagen og ønsket et kommunalt tilbud.

John-Ole Engnes har daglig kontakt med alle fire ansatte som var i streik.

– De er tøffe, men de er unge og trenger støtte i den situasjonen de er i nå. Å ha Fagforbundet i ryggen betyr mye, selv om streiken er over. Vi skal være et fagforbund for medlemmene våre også i fredstid, understreker fagforeningsleder John–Ole Engnes.