Ina Dorthea W. Olsen

Ina fra Hordaland

Ina fra Hordaland (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Hun er flaska opp på fagbevegelsens verdier, men det var på tur til Fagforbundets barneby i Angola at ambulansearbeideren fikk oppleve ekte solidaritet i praksis.

03.10.2016 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 13.02.2017

31 år gamle Ina Dorthea Wågsberg Olsen er fra Osterøy utenfor Bergen, gift og mor til to jenter, og ikke minst stolt ambulansearbeider. I oppveksten på Osterøy sto fagbevegelsen sentralt i familielivet, det var lite som var mer stas enn å få være med pappa i 1. mai-toget. Dermed er det neppe noen overraskelse for noen at Ina nå bruker all sin tid på fagforeningsarbeid, både som leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Hordaland, medlem av Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg, og en av Fagforbundets barnebykontakter.

Solidaritet i praksis

– At det er medlemmene i Fagforbundet som driver barnebyen, viser bare den solidariteten vi snakker om hele tiden. Dette er virkelig solidaritet i praksis, sier Ina.

I september fikk hun endelig muligheten til å besøke barnebyen i Huambo, Angola. Det ble en reise hun aldri vil glemme.

– Turen til Angola var en opplevelse for livet. Selv om jeg skulle bli dement tror jeg denne turen vil være noe av det jeg fortsatt husker. Det var fantastisk å få se alt det jeg har hørt om og sett på bilder, å få oppleve det selv er noe helt eget. Både barn og voksne er så takknemlige for det Fagforbundets medlemmer har gjort for dem, og de er veldig klar over at det er vanlige arbeidstakere i Norge som driver barnebyen. Det er ikke millionærer som har gitt penger til veldedighet.

Møter som gjorde inntrykk

Ett møte gjorde særlig inntrykk; ei lita jente på alder med hennes egne.

– Den ene dagen var vi ute i lokalsamfunnet og besøkte familier som er med i lokalsamfunnsprogrammet til barnebyen. Ved det ene huset sitter det ei lita jente og leker i en sølepytt med et gammelt batteri. Det eneste jeg tenkte på da, var jentene mine hjemme i Norge og deres rom som er overfylt med leker, minnes Ina.

Sikker framtid

Etter hjemkomsten har hun fortsatt å jobbe for å verve enda flere givere til Fagforbundets barneby.

– Som bidragsytere til Fagforbundets barneby er du med på å gjøre forskjell, du gir barn i et krigsherjet land muligheten til å gå i barnehage, gå grunnskolen og ta seg en utdanning. Mange av barna og ungdommene i barnebyen har store drømmer for hva de vil utdanne seg til, og da er det flott at vi får være med å hjelpe dem på veien dit, oppfordrer Ina.

.