May-Britt Sundal

6timersdagen

6timersdagen (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Høstet storm: På Ringerike ville Fagforbundet vise hvor lite det skal til for å lage en god eldreomsorg. Sånt blir det bråk av.

16.06.2015 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 28.10.2015

Puuh! Det har stormet rundt eldreomsorgen på Ringerike de siste ukene, og midt i stormens kjerne har May-Britt Sundal og resten av de tillitsvalgte i kommunen stått. Det hele begynte med at flere ansatte gikk ut og kritiserte eldreomsorgen. De mente de ikke hadde nok tid til å gi innbyggeren et verdig og godt tilbud. Slikt blir det debatt av.

– Vi gikk ut i lokalavisa og tilbød oss å bemanne opp en avdeling på ett av sykehjemmene våre i en uke for vise at det ikke skal så mye til å få en bedre omsorg, men den gang ei. Rådmannen gikk ut og kalte det illojalt og en politisk aksjon på sykehjemmet, Slikt ville han absolutt ikke finne seg i.

Populært forslag

– Vi ville i grunnen bare vise politikerne våre at det ikke trenger å bli så dyrt å ha en litt høyere bemanning. Vi mener sykefraværet ville gått ned, sammen med bruk av innleide vikarer. Det ville fått kvaliteten opp, på en ganske billig måte, sier hun.

May-Britt forteller at det ikke er langt mellom hvert klapp på skulderen hun får når hun er ute i byen på Hønefoss. Folk syns vi hadde et godt forslag og at vi tok opp en sak som mange er opptatt av; det tilbudet vi greier å gi våre eldre.

Hun forteller også at det har vært spennende og interessant å stå midt i mediestormen. Først i Ringerike Blad, men seinere også i Fagbladet og FriFagbevegelse. Det har vært slitsomt, men det har gått veldig fint. Vi står for det vi har gjort, vi står samla og vi står godt. Dette takler vi, sier hun.

Bra med debatt

May-Britt forteller at det foreløpig ikke er så godt å si hvilken virkning dette får i valgkampen. – Vi har jo et faglig-politisk samarbeid med Arbeiderpartiet og vi skal ha en prat om ikke så lenge. Jeg er spent hva det vil føre til. Kommunen vår er i en vanskelig økonomisk situasjon, så det er nok ikke gjort med et trylleslag å rette opp alt sammen. Samtidig må jeg få lov til å skryte litt av Senterpartiet lokalt. De har snakket masse om eldreomsorgen i kommunen og vært veldig positive. Det er hyggelig, sier fagforeningsleder May-Britt Sundal i Fagforbundet Ringerike.

Les også om andre tillitsvalgte i Fagforbundet