Min hverdag: Ann Merethe Larsos Kristensen

Frikløpt tillitsvalgt til barnehagesatsinga.

Frikløpt tillitsvalgt til barnehagesatsinga. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Vurderer helikopter: Satsinga i private barnehager merkes også i Nordland. Å skulle rekke over alle private barnehager på tre måneder byr på noen geografiske utfordringer.

31.01.2011 av Ellisiv Solskinnsbakk Selnes
Sist oppdatert: 31.01.2011

Vi har studert kartet og konkluderer med at Nordland er stort. Så har vi fleipet litt med at vi kanskje burde leid et helikopter, ler hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bodø, Ann Merethe Larsos Kristensen.

– Ellers tror jeg det skal gå greit. Mange private barnehageeiere har allerede meldt seg inn hos PBL (Private Barnehagers Landsforbund). Det gir en ryddigere motpart, pluss at vi har vært gode på å samle tillitsvalgte, forteller hun.

Tøft språk

Larsos Kristensen er 43 år og startet sin tillitsvalgtkarriere i Norsk Transportarbeiderforbund, som opplæringsansvarlig. Den gangen jobbet hun på et lager i Bodø.

– Det er ikke et yrke man blir gammel i, sier hun og viser til de mange tunge løftene.

I 1998 begynte hun som personlig assistent ved en skole. Da kom hun inn i Fagforbundet - og ble raskt tillitsvalgt igjen. Fra det ene ytterpunktet til det andre:

– Den største forskjellen da jeg kom fra et mannsdominert forbund til et kvinnedominert, var språket. I mitt gamle forbund var det helt klart et mye tøffere språk, forteller Larsos Kristensen.

I Fagforbundet har hun erfart at det er de mange lokale tillitsvalgte som er selve styrken til forbundet.

Lager lys

Som om det ikke er nok hobby å ha konfirmant til våren, så driver hun også med støping av stearinlys. Produksjonen begrenser seg til egen bruk og gaver.

– Det hender jo at jeg får kommentarer på den spesielle lukta som brer seg i huset når det smeltes og støpes, smiler hun.

Når det gjelder hjertesaker i fagforeningsarbeidet, er Larsos Kristensen lidenskapelig opptatt av at medlemmene skal få uttelling for fagbrev, også i privat sektor. Det å kunne hjelpe dem som har gått lenge på løse kontrakter, til å få fast jobb, kommer også høyt på lista.

– Alle må bli sett og tatt vare på for at vi skal kunne ha det bra på jobben, og dermed gjøre en god jobb, understreker hun.

Hva er ditt viktigste verveargument?

– Sammen er vi sterke!