Et liv med storfamilien Fagforbundet: Gunn Nilsen

Gunn Nilsen, leder i Fagforbundet Nesna

Gunn Nilsen, leder i Fagforbundet Nesna (Foto: Privat)

Noen ganger kommer urettferdighet og setter seg dypt i hjertet ditt, tar tak i deg og gjør deg til en skygge av deg selv. Andre ganger er det noen som tar grep - og ordner opp.

15.06.2018 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 28.11.2018

Dette er en slik historie, der urett blir gjort til rett. Det er historien om Gunn Nilsen (65), leder i fagforeningen Nesna i Nordland. Hun snakket kommunen midt imot da administrasjonen mente de ikke hadde råd til å ansette folk med helsefaglig utdannelse.

– Det var vondt å høre på. Noen måtte si ifra, og det ble meg. Jeg ville understreke at vi tross alt jobber med mennesker. Vi flytter ikke papirer, sier Nilsen.

Det var et budskap kommuneledelsen lyttet til. Ikke nødvendigvis frivillig, men flere oppslag i lokalavisa satte fart på saken. Rana Blad kunne melde at en avdelingsleder i kommunen ikke syntes det var nødvendig å ansatte kostbart helsefaglig personell for å jobbe med psykisk utviklingshemmede. Han mente det ikke var noe krav i lovverket om det.

Gunn Nilsen satt seg ikke bare ytterst på stolen når hun leste det. Hun reiste seg og brukte lokalavisa som megafon. "Tillitsvalgt i Nesna fyrer løs", sto det å lese i avisa dagen etter.

– Jeg er kanskje kjent for å ikke være redd for å melde fra. Det er umulig for meg å være rolig når jeg hører slik tullprat. Det er min jobb som tillitsvalgt å snakke medlemmenes sak. Slik er det bare, poengterer Nilsen.

Hun mener det er godt håp om at politikerne nå forstår hva som må gjøres. For Fagforbundet handler det om at rett person skal på rett plass - og at de ansatte må være kvalifiserte til å gjøre en god jobb.

Kom deg inn i Fagforbundet!

Fagforeningslederen jobber som nattevakt i full stilling med brukere av Miljøterapeutiske tjenester i Nesna. Hun har ikke noe frikjøp, men hun finner uansett tid til å følge opp foreningens litt over 150 medlemmer. Engasjementet i fagforeningen startet i 1987 da hun fikk jobb i Nesna Barnehage.

– Ei dame fra Delta spurte om jeg ville bli medlem. De andre ansatte i barnehagen reagerte straks og sterkt. Kom deg inn i Kommuneforbundet, for det er der du skal være! var den klare beskjeden jeg fikk, minnes hun.

Snart ble hun tilbudt plass i styret i fagforeningen. Hun ble plasstillitsvalgt i barnehagen og etter hvert tok hun over ledervervet i foreningen.

Bestemor går aldri alene

Når foreningspliktene ikke kaller, tar Gunn Nilsen på seg turskoene og setter kursen opp i fjellet. Gjerne flere timer hver dag.

– Det er i fjellet man treffer folk. Jeg har en bestemorhund på lån. Noen ganger må hunden hvile seg, så da må bestemor gå alene.

Men hun er sjelden alene, egentlig aldri. På fjellet møter hun folk - og folks ærlige meninger.

– Jeg får klapp på skuldra og veldig hyggelige tilbakemeldinger fra medlemmer og innbyggerne i Nesna, forteller hun.

Gunn Nilsen er snart pensjonist. Hun kan se tilbake på et rikt og engasjert liv som tillitsvalgt og som leder av fagforeningen. Et liv med storfamilien Fagforbundet.

– Jeg er opptatt av at alle skal ha det bra, både på jobb og utenfor jobb. Det gjør utrolig godt å få gjennomslag for Fagforbundets saker.

– Den personen som tar over som leder må vite at det ikke er en jobb som kan gjøres halvveis. Det tar mye tid, men det er veldig gøy, legger hun til.