Tillit til digital opplæringspakke

Digital opplæringspakke rulles ut til nye tillitsvalgte over hele landet.

Digital opplæringspakke rulles ut til nye tillitsvalgte over hele landet. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Fagforbundets tillitsvalgte er blant landets beste. Nå skal de bli enda bedre.

25.10.2017 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 03.11.2017

En fersk digital startpakke skal gjør de nye tillitsvalgte bedre skodd til å takle de første dagene, ukene og månedene i vervet. De får svar på problemstillinger som: Hvordan går jeg fram for å holde et klubbmøte? Hvordan blir jeg synlig og tilgjengelig for medlemmene på arbeidsplassen min? Hvordan ivaretar jeg medlemmene best mulig?

Det er ikke nødvendigvis en enkel avgjørelse å ta på seg et tillitsverv. Det er mange hensyn som må tas, mye som skal tenkes gjennom‚ familie, tid, personlige egenskaper med mer. De som vurderer å ta på seg et verv skal vite at de blir ivaretatt fra dag én.

Nytt tilbud

– Vi er stolte av å kunne tilby en opplæring som gjør at nye tillitsvalgte kan komme i gang med oppgavene sine med en gang. Medlemmene venter ikke til den nyvalgte er ferdig med Fase 1. De forventer at de får hjelp når de trenger det, ikke neste måned eller etter jul en gang, sier Sissel M. Skoghaug, leder av skoleringsutvalget og nestleder i Fagforbundet.

– De tillitsvalgte skal vite at de får den opplæringen som trengs for at de skal bli skikkelig gode, og ikke minst at de selv må huske å be om hjelp når det er noe de lurer på, sier Skoghaug.

Logg inn og sjekk ut den digitale startpakka!

Digital startpakke

I den digitale startpakka gjøres det klart at det er særlig én motorvei som fører til de gode svarene for deg som er ny i tillitsvalgtkorpset. Fagforeningen! Fagforeningen! Fagforeningen!

Ta kontakt med fagforeningen din når du er usikker, når du trenger noen å diskutere med og når du må ha mer opplæring.

– Vi vil legge til rette for at du blir en godt kvalifisert representant for Fagforbundet. Det blir du ved å lære og ved å spille på lag med de som har lang fartstid i vervet, sier Skoghaug.

– Et eksempel til etterfølgelse

Den digitale startpakka ble grundig utprøvd på Fagforbundets landsmøte forrige måned. Landsmøtedelegatene fikk selv se, høre og trykke seg gjennom det alle de nyvalgte representantene for forbundet vårt skal gjennom. Og de likte det de så. En av dem var Kurt Rønning, nyvalgt nestleder i yrkesseksjon helse og sosial.

– Dette er bra. Jeg liker at det er interaktivt. Det er det vi lærer av. Det er et godt verktøy som kan være et eksempel til etterfølgelse også for andre deler av opplæringen i Fagforbundet.

Sett av en halvtime

Opplæringspakka er tilgjengelig på telefon, nettbrett og PC – og kommer på SMS straks vervet ditt er registrert i medlemsregisteret. Opplær-ingen er skreddersydd for deg som selv vil bestemme når og hvor du vil ta kurset.

Ta fram mobilen eller nettbrettet hjemme i stua eller på en rolig nattevakt på sykehjemmet. Det viktige er at du befinner deg på et sted hvor du kan konsentrere deg, og hvor du kan ha på lyd.

Logg inn og sjekk ut den digitale startpakka!