Var ulovlig midlertidig ansatt – fikk erstatning og fast jobb

En ansatt ved rusomsorgen ved Sørland­et sykehus fikk i tingretten fast stilling og erstatning, etter å ha vært tilkallingsvikar uten kontrakt i nesten fire år.

13.02.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 14.10.2020

Kvinnen jobbet som regel fire dager i uken, og mer i ferier. Hun fikk ikke skriftlig kontrakt. Tilkallingsvikariatet ble årlig forlenget ved at ledelsen gjorde vedtak om dette i enhetens datasystem. Kvinnen begynte som assistent, men utdannet seg til helsefagarbeider.

Fem nattevakter på seks helger

I forbindelse med ny turnus, ba kvinnen, som var enslig forsørger, om flere vakter. I den nye turnusen var det en ledig 70 prosent helgestilling. Hun ble satt opp på fem nattevakter i helg i en seksukers turnus. Dette tilsvarte 21,13 prosent stilling. I tillegg hadde hun en rekke andre vakter. De tillitsvalgte godkjente turnusen, men påpekte at arbeidstaker skal ansettes permanent hvis ikke stillingen/vikariatet de går i er for navngitte personer.

Fagforbundet fremmet krav

Da turnusen skulle evalueres krevde htv at helsefagarbeideren skulle ansettes fast etter arbeidsmiljølovens § 14-9. Det ble vist til nattevaktene hennes, og det ble fremmet krav om at fast ansettelse skulle tilsvare denne stillingsbrøken.

Fagforbundet var kjent med at enheten ville utlyse tre helgestillinger for å fylle opp den ledige 70 prosent stillingen. De ba om at dette måtte utsettes til arbeidstakerens sak var avklart..

Fylte turnushull

Enhetslederen hevdet at kvinnen hadde fått vakter som var ledige pga langtidssykdom, endring av turnus og lignende. Ledelsen avviste kravet, til tross for at lederen tidligere hadde innrømmet at enheten hadde faste hull i turnusen og ledige stillingsprosenter. Hun søkte deretter på de utlyste helgestillingene, men nådde ikke opp fordi ledelsen ved sykehuset hadde bestemt at stillingene skulle besettes av ansatte med treårig høyskoleutdannelse.

Mer enn god nok

Tingretten påpekte at praksis åpner for midlertidig ansettelse i en viss tid ved konkrete omstillingsprosesser, hvor arbeidsgiver ellers står i fare for å ansette noen som senere vil bli sagt opp. Det var ikke tilfelle her. Retten konkluderte med at de ledige vaktene løste et fast og permanent behov. I retten ga enhetslederen uttrykk for at arbeidstakeren var flink med pasienter, lett å spørre, tok på seg vakter på kort varsel og også hadde avbrutt ferie for å ta vakter ved enheten.

Arbeidstakeren hadde vært god nok for enheten som midlertidig ansatt i fire år og bør da også være god nok for fast ansettelse. Retten ga arbeidstakeren medhold i at hun skulle ansettes i 21,13 prosent stilling. Hun ble også tilkjent en oppreisningserstatning på 10 000 kroner. Arbeidsgiveren har anket dommen.