Seier for Buf-ansatte i arbeidsretten

I dom avsagt 26, juni 2014, fastslår arbeidsretten at de som jobber med lønn, regnskap, dokumentforvaltning og IT i Bufetat ikke kan tvangsflyttes til Tønsberg.

01.07.2014 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 01.09.2014

Dommen omfatter ansatte spredt på 270 steder i hele landet. Bufetat har ansvar for det statlige barnevernet, familie­vernet og adopsjon, og har hovedkontor i Tønsberg.

Uenighet om protokoll

Fagforbundet tok denne saken til arbeidsretten og ba  retten avgjøre at vedtaket om flytting til Tønsberg blir kjent ugyldig. Bakgrunnen for det er protokoll med avtale  fra mai 2012  der det heter at:  «Omorganisering av administrative støttefunksjoner skal gjennomføres uten at med­arbeidere skal behøve å bytte bosted».

Omorganisere støttefunksjoner

Saken gjelder spørsmål om det i protokoll av 14. mai 2012 fra forhandlinger i forbindelse med omorganiseringen av administrative støttefunksjoner i Bufetat og opprettelse av Senter for administrasjon og utvikling (BSA) er tariffestet at

arbeidstakere ikke skal behøve å bytte bosted. Det er ikke omtvistet at protokollen gjaldt for opprettelsen av BSA og den innplasseringen av ledere og medarbeid­ere som ble gjennomført før 1. januar 2013.

Uenighet om ulike faser

I retten ble det redegjort for omorganiseringa fram til opprettelsen av BSA og de endringer som da skjedde for medarbeid­ere i direktorat og regionkontorer som utførte administrative støttefunksjoner. Arbeidsgiver betegnet dette som fase 1.

Den etterfølgende kartlegging av hvilke medarbeidere som hovedsakelig utførte administrative støttefunksjoner, og beslutningen om at disse skulle ha kontorsted i Tønsberg blir av arbeidsgiver betegnet som Fase 2.

Uenigheten mellom partene går i korte trekk ut på om protokollen fra 14. mai 2012 kun gjelder Fase 1.

Arbeidsretten enig med Fagforbundet

I den ferske dommen  får Fagforbundet medhold.

«Beslutningen av 28. oktober 2013 om at alle medarbeidere som omfattes av BSA fase to får kontorsted Tønsberg, er i strid med protokollen av 14. mai 2012.»,

står det i dommen. I avtalen som dommen viser til, heter det altså «Omorganisering av administrative støttefunksjon­er skal gjennomføres uten at medarbeid­ere skal behøve å bytte bosted».

Dommen fra de syv dommerne var enstemmig. Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen førte saken for Fagforbundet.