Rett til tjenestefri med lønn under kurs

LO Stat-medlemmer har rett til tjenestefri med lønn for å gå på kurs ifølge en fersk dom i arbeidsretten.

07.04.2014 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 03.11.2014

En enstemmig dom i Arbeidsretten konkluderer altså med at medlemmer har rett til tjenestefri med lønn for å delta på kurs. Med dette har LO Stat vunnet en viktig seier mot arbeidsgiverforeningen Spekter, fastslår sekretær Lise Olsen og nestleder Eivind Gran, de to som representerte LO Stat i saken.

– Dette ville truet hele kursvirksomheten i LO Stat og forbundene. Vi mener at det er bra for både medlemmene, virksomhetene og partsforholdet at vi utdanner både medlemmer og tillitsvalgte, fastslår Olsen og Gran til frifagbevegelse.no

Bakgrunnen for tvisten var kurs som skulle vært holdt sommeren 2012. Kurset skulle arrangeres av Norsk Jernbaneforbund for deres medlemmer i Bilpersonalets Forening Øst, ansatt i Nettbuss Øst AS. Innholdet i kurset var «Skift- og turnusregler og Avtaleverk». Tillitsvalgte og medlem av turnusutvalg fikk fri med lønn for å delta på kurset, mens øvrige medlemmer av forbundet fikk fri uten lønn. Forbundet valgte da å avlyse kurset.

Ting på plass

Uenighet om kursvirksomheten har vært utgangspunkt for flere tvister mellom LO Stat og Spekter i Arbeidsretten. Representantene for LO Stat mener nå at denne siste saken «setter tingene på plass», og sier de håper å slippe flere diskusjoner rundt dette.

Tvisten knytter seg til paragrafer i Hovedavtalen som regulerer retten til å få fri med lønn for å delta på organisasjonsfaglige kurs. Partene har tolket avtaleteksten ulikt, og medlemmer som har ønsket å gå på kurs har fått beskjed om at de ikke vil få fri med lønn. Ifølge Spekters syn er det bare de som allerede er tillitsvalgte som har rett til fri med lønn.

– Spekter begrunner uenigheten med økonomi, mens retten sier at dét ikke er noen god grunn. Likevel er det sånn at den enkelte virksomheten kan si nei av såkalte tvingende grunner. Det vil da være knyttet til fravær som skaper problemer for selve driften og ikke økonomi, fortsetter representantene for LO Stat.

Andre vilkår, som hvem som er kursarrangør og hva kursets innhold er, må også være oppfylt for at medlemmer kan delta på kurs.