Aktuelt fra Oslo Tingrett

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Samme dag som den store saken begynte i Tinghuset i Oslo, startet en annen og mindre sak i etasjen over.

20.04.2012 av Steinar Fuglevaag
Sist oppdatert: 25.05.2012

Denne saken er mellom tre ideelt drevne sykehjem; Frognerhjemmet, Nordberghjemmet og Sagenehjemmet, og Oslo kommune.

Retten brukte fire dager på behandlingen, med en meget omfattende dokumentasjon og mange vitner fra begge parters side.

Kort fortalt går saken ut på hvem som skal ha ansvaret for reguleringspremien som disse sykehjemmene får, både i den løpende driften, men også hvem som sitter igjen med ansvaret dersom avtalen med Oslo kommune opphører.

Pensjon

Oslo kommune inngikk 1.januar 1979 en rammeavtale med KLP om pensjon for de ansatte ved de ideelle sykehjemmene. Dette skjedde blant annet med bakgrunn i initiativ fra Norsk Kommuneforbund. De ansatte fikk derfor offentlig tjenestepensjon i KLP, på linje med andre ansatte i offentlig sektor.

Fram til rundt 2002/2003 dekket Oslo kommune pensjonsutgiftene til sykehjemmene i praksis etter regning. Men fra 2003 ble det inngått avtaler om faste priser per plass, og det er fra dette tidspunktet det har oppstått diskusjon om hvorvidt utgiftene til reguleringspremie er dekket eller ikke.

Utgifter og ingen inntekt

Det er også en utfordring for sykehjemmene og deres eiere at kommunen ikke vil ta ansvaret for framtidig regulering, dersom avtaleforholdet blir avviklet. Dette kan føre til at menigheter og stiftelser blir sittende med store reguleringspremier til KLP, uten at de har driftsinntekter lenger fra Oslo kommune.

Opprinnelig var det 13 sykehjem som forhandlet med Oslo kommune om dette i 2010, men det er nå de tre nevnte som velger å ta dette til retten. Oslo kommune varslet allerede i sitt innledningsforedrag at de kommer til å ta saken videre dersom de taper i Tingretten. Dette fordi denne saken også har betydning for private barnehager, ideelle virksomheter innen rusomsorg og psykiatri og flere som har pensjonsordning i KLP med bakgrunn i rammeavtalene fra 1979.

Viktig prinsipielt

Saken har stor prinsipiell interesse for oss. Rammeavtalen har sikret våre medlemmer i de ideelle virksomhetene tilsvarende pensjonsordning som offentlig ansatte, og det var Oslo kommune som inngikk avtalen med KLP. Det er derfor også rett og rimelig at det er Oslo kommune som må ta ansvaret for disse forpliktelsene som i dag er opparbeidet, og ikke bare la virksomhetene komme ut i et enda større økonomisk uføre.

Det er også relevant å se denne saken i sammenheng med kravet vi nå fremmer om likeverdige pensjonsordninger for alle ansatte i lovbestemte tjenester, uavhengig av hvem som utfører tjenesten.