Frisører stevner NHO for Arbeidsretten

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet og LO har tilbrakt to dager i mars i Arbeidsretten sammen med Fagforbundet Frisørenes fagforening. De har stevnet NHO Håndverk for retten.

12.03.2012 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 26.03.2012

LO og Fagforbundets påstand er at NHO og NHO Håndverk har opptrådt tariffstridig ved å nekte å medvirke til at det foretas betaling etter gjeldende tariffavtale for frisører, det vil si Frisøroverenskomsten.

Frisøroverenskomsten er en minstelønnsavtale og satsene er lave i forhold til andre håndverksfag. Ved tariffoppgjøret i 2010 ble det stilt høye krav til økning av minstesatsene i avtalen. Partene kom ikke i mål verken gjennom forhandling eller mekling. Situasjonen var dramatisk og det var minutter fra at frisørene gikk til streik.

Begge tilleggene må med

I siste sekund, etter at  meklingsfristen var gått ut, ble partene likevel enige om en opptrappingsplan av minstelønnssatsene som tok sikte på å nærme seg en minstelønn som var mer på nivå med frontfagene.
Det betydde at en del av tillegget avtalt i 2010, skulle komme til utbetaling 1. april 2011. Denne datoen falt da sammen med utbetaling av generelt tillegg framforhandlet i mellomoppgjøret 2011.

NHO service mener at siden mellomoppgjørstillegget i 2011 var høyere enn opptrappingstillegget fra 2010, så faller opptrappingstillegget bort.

LO-advokat Einar Stueland hadde saken for frisørene og mente at frisørene hadde krav på at både opptrappingstillegget og mellomoppgjørstillegget legges på hverandre.

– Dersom frisørene ikke skulle få opptrappingstillegget i 2011, sammen med det generelle tillegget så vil jo effekten av en opptrappingsplan så å si bli borte, hevdet Stueland i Arbeidsretten.

Fra Fagforbundet er Stein Guldbrandsen (AU) og leder i Frisørenes Fagforening, Ingunn Reistad Jacobsen kalt inn som vitner. Begge var med i forhandlingene i 2010 og 2011.

Opprørt over NHO

– Kjernen er at vi var enige om at jentefaget frisør har for lav minstelønn i forhold til minstelønna i guttefagene. Og så var vi enige om at dette skulle vi gjøre noe med ved å gi et tillegg i 2010 og et ekstra tillegg i 2011. Dette vil ikke NHO Håndverk stå ved i dag, og det gjør meg ganske sinna og opprørt, sier Stein Guldbrandsen.

Guldbrandsen understreker at han og Fagforbundet har lært en lekse her: –  Vi laget en enighetsprotokoll som vi der og da var sikre på dekket vår felles ambisjon om å trappe opp minstelønna for frisørene. I etterkant kan vi se at presisjonsnivået ikke var godt nok. Vi må være mer presise på både mål og tidsplan. Det skal ikke være mulig å tolke seg bort fra en enighet.

I sitt sluttinnlegg sa advokat Einar Stueland treffende; NHO forpliktet seg i 2010 til en opptrappingsplan og da kan de ikke første april året etter tulle det bort som en aprilspøk! Dom faller den 27. mars.