Havnet i rullestol – får ikke godkjent yrkesskade

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Fagforbundet tapte 2. september en sak om yrkesskadeerstatning for en omsorgsarbeider i Ålesund. Frostating lagmannsrett stilte seg bak avgjørelsen fra Trygderetten, hvor kvinnen først fikk avslag på godkjenning av yrkesskade etter en ryggprolaps.

06.10.2011 av Ellisiv Solskinnsbakk Selnes
Sist oppdatert: 14.10.2011

I 2006 ble omsorgsarbeideren påført en alvorlig prolaps under arbeid for en pasient i omsorgsbolig. I skadeforklaringen beskrev hun selv hendelsen slik: ”Jeg gikk fra toalettet og bort til senga for å re den. Mens jeg redde senga, sto jeg hele tiden og passet på bruker, klar til å hjelpe, hvis han fikk et epilepsianfall. Mens jeg sto og la dyna på senga, fikk jeg en voldsom smerte i magen på høyre side. Fikk satt meg ned i en stol, og kom meg ikke opp før ambulansen kom.”

Hun ble operert dagen etter, men mistet førligheten fra livet og ned og sitter nå i rullestol.

Ikke uvanlig nok

Som arbeidsulykke etter folketrygdloven § 13-3 annet ledd regnes en plutselig eller uventa ytre belastning i forbindelse med arbeidet, en såkalt markert ulykkeshendelse. Som arbeidsulykke regnes også en konkret tidsbegrenset ytre påkjenning som er usedvanlig i forhold det som er normalt i arbeidet. Fagforbundet mente at hendelsen tilfredsstiller kravene til arbeidsulykke slik de framgår i sistnevnte del av § 13-3, som også kalles det ”avdempede” ulykkesbegrep.

Den vridde arbeidsstillinga omsorgsarbeideren måtte ha for å følge med brukeren mens hun redde senga, ble av retten ikke oppfatta som usedvanlig i arbeidet hennes. De mente at det snarere er hovedregelen under stell av psykisk utviklingshemmede at man må passe på brukerne samtidig som man utfører dagligdagse gjøremål i for eksempel kjøkken, soverom, bad, eller driver aktiviteter utendørs. Retten konkluderte derfor med at avviket fra normale rutiner var så lite at hendelsen ikke kan betraktes som en arbeidsulykke.

Trist dom

Dommen føyer seg inn i en rekke kjennelser som Fagforbundet mener diskriminerer kvinner i omsorgsyrker.

– Dette er trist lesning for personer som jobber i helsevesenet, som ofte har en hektisk hverdag, mange tunge arbeidsoppgaver og som i tillegg skal ivareta pasienter og brukeres behov. Lista for hva som er normalt er lagt veldig høyt, og gjør at det er krevende å få gjennomslag for yrkesskadegodkjenning, sier Fagforbundets advokat Anne-Gry Rønning-Aaby.

Resultatet er et skritt i retning av at ansvaret for skader i arbeidslivet belastes den enkelte, og ikke arbeidsgiver og forsikringsselskap. Dette er etter Fagforbundets oppfatning i strid med det grunnleggende formålet med yrkesskadereglene, og er noe som må følges opp overfor lovgiver. Fagforbundet fortsetter også å kjempe for at belastningslidelser, typisk for arbeidsplasser med mange kvinner, også må bli omfattet av yrkesskadebestemmelsene.

– Dommen vil bli anket til Høyesterett, sier Rønning-Aaby.