Dom korter ventetida på yrkesskadeerstatning

Etter at tidsbegrenset uførestønad og midlertidige ytelser ble innført i folketrygden, har utbetalinger av yrkesskadeerstatning etter tariffavtalen nærmest stanset opp. I en fersk dom gir Arbeidsretten Fagforbundet medhold i at erstatning skal utbetales så snart uføregraden som følge av yrkesskaden er klarlagt

08.04.2011 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 15.04.2011

Det var Fagforbundet som gikk til søksmål på spørsmålet om når yrkesskadeerstatning kan utbetales og hva som skal ligge til grunn for vedtak om å gi yrkesskadeerstatning. Problemstillingen har blitt stadig mer aktuell etter hvert som det går stadig lengre tid fra en person er utsatt for en hendelse til vedkommende får beskjed om at han eller hun er varig ufør. Mange går av med alderspensjon mens de venter på en endelig avklaring av yrkesskaden sin.

– Dette er en viktig dom. De siste årene har vi fått en rekke trygdeordninger som skal bidra til at flest mulig kommer tilbake i jobb. Det er bra, men det innebærer at det går veldig mange år med tidsbegrensete ytelser fra NAV, som rehabilitering, attføring, tidsbegrenset uførestønad og nå arbeidsavklaringspenger. Folk må vente i fra fem og opp til nesten 14 år. Nå har retten slått fast at det ikke er nødvendig å vente så lenge. Trygdens fastsettelse av uføregrad som følge av yrkesskade skal i seg selv utløse rettigheter etter tariffavtalen, sier forbundsadvokat Anne-Gry Rønning-Aaby i Fagforbundet.

KS mente at yrkesskadeerstatningen skulle utbetales først når den skadelidte fikk varig uførepensjon. Det ville betydd at de som var blitt alderspensjonister mens de ventet på avklaring fra NAV, aldri ville blitt uførepensjonister og dermed heller ikke ville hatt rett til yrkesskadeerstatning etter tariffavtalen. Fagforbundet på sin side mente at folketrygdens vedtak om godkjenning av yrkesskaden og fastsettelse av medisinsk invaliditetsgrad og ervervsmessig uføregrad måtte være det avgjørende, uavhengig av ytelsene fra NAV.

Fagforbundet vant fram med sitt syn. Arbeidsretten slo fast at forsikringsselskapene ikke kan overprøve NAVs vurdering. Retten sier at NAV sitt vedtak binder forsikringsselskapene når det er innvilget midlertidig uførpensjon.

Arbeidsretten åpnet videre for at forsikringsselskapene kan utbetale erstatning mens folk fortsatt er tilstått arbeidsavklaringspenger, men at det da foretas en konkret vurdering. LO/Fagforbundet fikk også rettens medhold i at arbeidstakere som har fått konvertert sin midlertidige uførepensjon til arbeidsavklaringspenger har rett til yrkesskadeerstatning etter § 11 i tariffavtalen.

Eldre arbeidstakere vil med denne dommen også ha samme rett til yrkesskadeerstatning etter tariffavtalen som yngre arbeidstakere. Arbeidsrettens avklaring innebærer at tariffavtalen fortsatt er robust i forhold til eventuelle nye endringer i folketrygdloven, noe som også var viktig for LO og Fagforbundet.